Tyveri ble reklamekupp for Gilde: Fikk tilbake stjålet pølsepakning
Saken om den forsvunnede pølsepakka er endelig løst!
Gilde har vært på lufta med en bursdagskampanje for å markere 60 år med pølser.
Som en del av kampanjen plasserte de tre store, flaggkledte wienerpølsepakninger sentralt i Oslo i anledning nasjonaldagen.
Disse pakkene ble imidlertid stjålet, men etter flere ukers detektivarbeid meldte pølsetyvene seg.
Maskerte tyver
Gilde møtte dem for en byttehandel. Mot at de returnerte én wienerpølsepakning, fikk tyvene overgitt en kjølebag med 100 ferske Gilde wienerpølser.
– Det føles veldig bra å endelig få tilbake pølsepakka. Det har vært en prosess å få den hjem igjen, men vi synes det er morsomt at tyvene stilte opp for byttehandelen, sier marketingsjef Simen Thollefsen i Gilde.
Mysteriet om gjerningsmennenes identitet gjenstår. Kontakten ble opprettet etter at Gilde la ut en etterlysning på sosiale medier om de bortkomne pakkene.
Her fikk de svar fra det som viste seg å være seriøse samlere med forkjærlighet for utereklameobjekter.
– Instagramkontoen @har_kanskje_plakatene har også tidligere stjålet potetgullposer fra Maarud. De innrømmet at de hadde vært på ferde igjen denne gangen, forklarer Thollefsen lattermildt.
Vellykket stunt
Med byttehandelen er pølsemysteriet delvis løst. Thollefsen understreker at de to gjenstående pakkene foreløpig ikke vil bli forsøkt gjenvunnet gjennom flere kampanjer eller lokkemidler.
Til tross for frastjålet reklame, har kampanjen lykkes med å skape betydelig oppmerksomhet og engasjement.
– Vi er fornøyde med oppmerksomheten så langt. Da vi mistet utendørsreklamene, måtte vi kompensere for det tapte. Ved å raskt skape et aktuelt og engasjerende stunt med egne ressurser og litt annerledes innhold enn vanlig, fikk vi snudd situasjonen, sier Thollefsen.
Nå er Gilde i dialog med Clear Channel om hvordan flatene kan tyverisikres fremover. Neste gang er det ikke sikkert tyvene har like stort hell.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no