
TRY stakk av med flest priser under Gullhaien
TRY vant både gull, sølv og bronse i åpen klasse under den nye prisen Gullhaien, som hedrer kreativ bruk av kunstig intelligens i kommunikasjonsbransjen.
– At TRY vinner både bronse, sølv og gull i åpen klasse er et godt bevis på at vi ikke bare prater om KI, men også evner og bruke KI aktivt i praksis. Vi har i flere år hatt et bevisst fokus på å integrere kunstig intelligens i prosjektene våre, ikke bare for å jobbe effektivt, men for å heve leveransene, løfte det kreative arbeidet og skape ting som ikke var mulig for kort tid siden sier Sindre Beyer, CEO i TRY i en pressemelding.
Gullet gikk til «Stemme» – et interaktivt læringsprosjekt utviklet for KS Ung, designet for å engasjere ungdom i vårt demokrati. Sølvet ble tildelt «Škoda Blåtur», en KI-drevet reiseplanlegger som personliggjør bilmerketes nye posisjon «Let's Explore». Bronsevinneren «Fluks» er en kunstinstallasjon som i sanntid visualiserer talte ord og begreper som levende kunst på skjerm.
Men ikke nok med at TRY ble mestvinnende byrå, Syver Lauritzen fra TRY ble mestvinnende AI-kreatør og var involvert i tre av prisene (et sølv og to bronse).
Gullhaien er etablert og driftet av delingsbyrået AIAIAI AS sammen med Oslo Kreativ AI, og har som mål å fremme og hedre godt KI-håndverk og kreative ideer som løses ved hjelp av kunstig intelligens.
I klassen film, komersiell kom det ikke inn nok bidrag til å bli vurdert. I den ikke-komersielle film-klassen fikk prosjekt «Cinema Syntetica» gull og sølv.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no