Unge yrkesfaginfluensere inspirerer en ny generasjon håndverkere
Har god kommunikasjon gjort yrkesfag trendy?
(Arendal): Noah Askjer har gjort stor suksess på Instagram, hvor han viser fram tømrerhåndverket sitt til nærmere 100.000 følgere.
Hans videoer har blitt sett millioner av ganger.
– Det er kult å kunne inspirere andre unge til å se hvor spennende yrkesfag kan være, og hjelpe dem å finne riktig retning, sa den 19 år gamle snekkerinfluenseren.
Endrer holdninger
Morten Lervaag Jacobsen, kreativ leder i Hekt, var rask med å påpeke den sentrale rollen slike influensere har hatt i å endre holdningene til yrkesfag.
– Disse unge yrkesfaginfluenserne er gode ambassadører som gir et ekte og ærlig bilde av faget. Det er dette som resonnerer med dagens ungdom, sa Jacobsen.
Yrkesfagene har de siste årene sett en markant økning i popularitet. Ikke siden 2012 har flere unge søkt seg til yrkesfag, og i år har hele 53 prosent av de som har søkt videregående opplæring valgt yrkesfag som sitt førstevalg.
Kommunikasjon har spilt en viktig rolle i denne veksten, og mange bedrifter, organisasjoner og fagarbeidere har brukt mye energi og dedikasjon til å snakke opp yrkesfag.
Marianne W. Røiseland har bred erfaring fra kommunikasjonsbransjen, blant annet som tidligere spesialrådgiver for TV 2-sjefene Alf Hildrum og Olav Sandnes, samt som kommunikasjonssjef i kanalen.
I dag er hun administrerende direktør i Rørentreprenørene Norge, og understreket viktigheten av å treffe riktig målgruppe.
– Skal du nå de unge, må du snakke ungt og fornye deg hver eneste dag. Det handler om å tenke nytt, tenke ungt, og spisse budskapet, sa Røiseland.
Hun viste også til rekordhøye søkertall for rørleggerfaget etter «Bli Rørlegger-kampanjen» deres i 2023, med en 9,2 prosent økning fra året før og en imponerende 26 prosent økning blant jenter.
En viktig del av suksessen har vært bruken av sosiale medier for å nå ut til ungdommen.
Treffer målgruppen
Jeanette Lea Romslo, leder for Fagforbundet Ung, poengterte at det ikke nytter å bruke millioner på kampanjer på tradisjonelle medier som TV, når de unge ikke ser på dem.
– Du må være på TikTok og Snapchat for å nå dem, og da er det viktig å ha ambassadører som viser fram yrkesfagene på en autentisk måte, sier Romslo.
Fagforbundet har selv hatt stor suksess med sine videoer på TikTok, som har blitt vist over 16 millioner ganger.
Noah Askjer er ikke alene om å bruke sosiale medier for å fremme yrkesfag. Andre influensere som Mads Clemmetsen, Victoria Bjørge, og Kim Domingos har også bidratt til å bygge et positivt omdømme for yrkesfagene.
Tormund Hansen Skinnarmo, kommunikasjonssjef i Mesterbrevnemnda, fremhevet hvordan dagens unge håndverkere, i motsetning til tidligere tiders stereotyper, blir sett som flinke og kompetente fagfolk.
– Da jeg var ung, var lineær-TV det store. Håndverkere på TV, i serier eller filmer, ble ofte fremstilt som komiske figurer – litt halvfeite, skalla menn som krøp under vasken med rørleggersprekk. Det var bildet man fikk på den tiden.
– I dag ser vi unge, dyktige håndverkere som stolt viser fram arbeidet sitt. Det er dette de unge ser, og det er ikke rart at trenden er på vei oppover.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no