Baller og sykepleiere: Dette har Comfyballs og Sykepleierforbundet til felles
De er alle blitt genierklært fordi de når ut til unge menn. Men hvordan mener de selv at de gjør det?
(Arendal): Unge mennesker, og spesielt unge menn, trekkes ofte fram som en gruppe det er vanskelig å nå ut til. Enten man er et politisk parti, en interesseorganisasjon eller en merkevare.
På Arendalsuka hadde kommunikasjonsbyrået Hekt samlet fem ganske ulike aktører for å snakke om nettopp dette.
Vilde Vågsland fra Opinion åpnet med å servere litt statistikk om hva unge menn foretrekker, og hvordan man kan treffe den målgruppen.
– Mange av guttene som svarte i vår undersøkelse er ganske pessimistiske, men på en annen måte enn jentene. Unge menn er mer engstelig for det som skjer rundt dem, og de er mer systemkritiske, sa Vågsland.
Andre plattformer enn jentene
Hun fortsatte med å si at mange menn er å finne på plattformer som gir mer rom for diskusjon. Reddit, Discord, X og YouTube ble trukket fram.
Jentene er me representert på BeReal, VSCO og Pinterest.
– Humor, samfunn, helse og livsstil er også temaer som engasjerer de unge guttene mer enn jentene. Treffer man på innhold som kan relateres til dette, er man på god vei, sa Vågsland.
Sammensatt panel
En av gjestene i panelet var FpU-leder Simen Velle. Etter fjorårets skolevalg fikk han og partiet hans mye skryt for å ha forstått den aktuelle målgruppen på en bedre måte enn partiene på venstresiden.
Sammen med Unge Høyre gjorde FpU et brakvalg.
– Jeg tror ikke selv at jeg forstår så mye mer enn andre, men det handler om hvilken tilnærming man velger. Problemet med unge menn er ikke at de stemmer på feil parti, men at de ikke stemmer i det hele tatt. Politikk er ikke for dem, fordi ingen lytter til deres problemer, sa Velle.
Han la til at de har jobbet målbevisst med kommunikasjon, men ikke bare for å nå unge menn.
– Vi når også jentene. Mange snakker som om vi rir på en blå bølge med unge menn, men jeg mener det ikke blir riktig.
Velle tror heller ikke at de politiske kampsakene deres var det som gjorde at de lyktes.
– Hvilket som helst parti kunne gjort dette. Jeg behandler de unge gutta akkurat slik jeg behandler politisk interessere folk på Arendalsuka. Jeg lytter til dem og snakker med dem.
– Jeg er bekymret for ytringsrommet deres. Vi har gjort det slik at disse menneskene føler seg mer radikale enn de egentlig er. De tør ikke si hva de mener, for da får de en «shitstorm».
– Veldig enkelt
Cecilie Sørum Eriksrud fra Max Social satt på stolen ved siden av FpU-lederen.
Influenserbyrået har profiler som Erik Follestad og Oskar Westerlin i stallen sin.
– Vi når unge menn ved å stole på influenserne selv. De kjenner selv sin egen målgruppe, og vet hva de vil ha.
Noen av profilene som lager innhold for denne målgruppen har vært innblandet i ulike kontroverser.
– Jeg skjønner at det å samarbeide med noen profiler kan være skummelt for noen annonsører. Det kan være en hårfin grense, og mange kan være redde for å bli kansellert. Men kommer det et lite feilskjær, er det bare å si unnskyld. På en ordentlig måte, sa Eriksrud.
Baller og sykepleiere
Velle og Eriksrud fikk mye av taletiden under seansen. Kai Øivind Brenden, nestleder i Sykepleierforbundet, og Anders Pettersen, CMO i Netthandelsgruppen, var også i panelet.
Sistnevnte jobber blant annet med merkevaren Comfyballs, som selger boksershorts som skal sørge for et mer komfortabelt underliv.
Pettersen hadde ett konkret tips til å kommunisere til unge menn.
– Jeg bet meg merke i dette med humor. Tipset mitt er enkelt og greit å lage humor med dem, ikke for dem, sa han.
Mot slutten av panelsamtalen, som i stor grad var preget av enighet mellom partene, ble de utfordret av noen i publikum. Vedkommende mente at de omtalte unge menn som en ganske enhetlig gruppe, og at det finnes flere nyanser innenfor den gruppen.
– Det er vi helt enig i. Men hvis vi skulle snakket om alle de nyansene, hadde vi sittet til i morgen, sa Vilde Vågsland fra Opinion.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no