Hans-Petter Bjørkli Tryggvason og Madeleine Vehre Navekvien i Iteo.

Nordisk PR-samarbeid: – Drar nytte av å være en nordisk hub

– Drar nytte av å være en nordisk hub.

Publisert

Høsten 2022 gikk Salesforce fra en global til en nordisk PR-modell som innebærer et samarbeid mellom flere lokale byråer.

I Norge er markedsføringsbyrået Iteo involvert, og Hans-Petter Bjørkli Tryggvason og Madeleine Vehre Navekvien leder an samarbeidet.

Det hele startet da Salesforce ansatte Rickard Waldenström som ny nordisk PR- og kommunikasjonssjef, lokalisert i Stockholm.

– Jeg ville få mest mulig resultater ut av de budsjettene vi hadde satt av til PR. Da måtte vi gå bort fra en modell der vi jobber dobbelt eller til og med tre- og firedobbelt når det ikke er behov for det. PR er en prioritet for Salesforce, og et viktig premiss for å bygge merkevarekjennskap som skaper vekst i Norden, sier Waldenström i en pressemelding fra Iteo.

De skriver at den nye modellen økte omtalen i norske medier med så mye som 60 prosent i 2023. Majoriteten av omtalen er basert på debattinnlegg eller undersøkelser fra Salesforce.

– Vi drar nytte av å være en nordisk hub. Ett land tar ansvaret for en konkret innholdsaktivitet, identifiserer relevante vinklinger og muligheter for Norden, intervjuer relevante Salesforce-representanter og utformer presseinnsalg på sitt språk. Innholdet deles med de andre nordiske byråene som da får servert en ferdig Norden-tilpasset pressemelding, kronikk eller mediehenvendelse, sier Tryggvason.

Powered by Labrador CMS