Røde Kors og JCP PRAD samler inn brukte klær
Konseptet «Den er du vel ferdig med?», bruker humor for å få fram budskapet med kampanjen.
Like før jul laget JCP PRAD en serie reklamefilmer for tøyinnsamling fra Røde Kors.
– Løsningen vår ble konseptet «Den er du vel ferdig med?», som består av korte filmsnutter der folk prøver tøy som åpenbart er for lite eller utdatert, eller har overfylte klesskap, forteller kreatørduoen bak kampanjen, Øivind Kristiansen og Helge Svendsen, i en pressemelding.
Innsamlingen fungerer slik at gamle klær man ikke lenger har bruk for blir hentet av Helthjem, hjemme hos den som ønsker å kvitte seg med det, før de selges videre til inntekt for Røde Kors.
– Budskapet er enkelt. De fleste av oss har nok en garderobe bestående av mange plagg som ikke passer eller som man ikke lenger føler seg vel i. Hvorfor ikke donere dem, så de kan få nytt liv? På toppen av det hele støtter man en god sak, og slipper å forlate eget hjem for å kvitte seg med tøyet, så det er en vinn-vinn på alle måter, fortsetter de.
Med seg på laget hadde JCP PRAD, The Film Agency Oslo på produksjon, og Rikke Gregersen på regi.
– Tøyinnsamling er jo ikke noe nytt, men vi er de første til å tilby at klærne blir hentet hjemme med Helthjem. Vi er veldig fornøyde med filmene, som på en humoristisk og enkel måte fikk frem budskapet vårt, sier markedsrådgiver i Røde Kors, Martine Aasbryn Kasta.
Han legger til at JCP PRAD leverte raskt og godt.
– Vi er fornøyde med sluttresultatet. Det var et effektivt og godt samarbeid, sier hun.