Selvstendig næringsdrivende Helle Hoås åpner opp om utfordringer ved å drive eget byrå.

Gruet seg til å komme tilbake til jobb etter ferien

– Det siste året har vært tøft for alle i kommunikasjonsbransjen, men kanskje særlig for små aktører – slike som meg.

Publisert

Etter en lang ferie, og med usikre tider i bransjen, har kreativ strateg Helle Hoås valgt å dele sine tanker om hverdagen som selvstendig næringsdrivende på LinkedIn.

– Jeg har gruet meg litt til å komme tilbake til jobb etter ferien, skriver Hoås, som driver det kreative byrået Helle Melle.

Usikre tider

Siden våren 2022 har Hoås jobbet med små og mellomstore organisasjoner og bedrifter om å få oppmerksomhet – og å tjene penger på sosiale medier. 

For første gang på lenge, har hun ikke et fast prosjekt å returnere til etter ferien, noe som kan være et marerittscenario for mange. 

– Uvissheten. Utrygg økonomi. Å føle på å ikke bli valgt. Alle følelsene som kan balle på seg i tomrommet, skriver hun.

Til KOM24 forteller Hoås at hun alltid har elsket mandager og vært svært glad i jobben sin. 

– Men det er utfordrende å finne motivasjon i oppoverbakker når det ikke finnes et prosjekt å hoppe inn i med glede, entusiasme og lek, slik det har vært tidligere. 

Helle Hoås er kanskje mest kjent for tweeten hun skrev etter 22. juli-angrepene i 2011.

Det første året Hoås jobbet for seg selv, trengte hun ikke å jage oppdrag – folk kom til henne. Så skjedde det en brå endring høsten i fjor. Nettverket hennes er fortsatt varmt og bredt, men alle må holde igjen.

– Det var nok de store aktørene som først merket endringene. Jeg jobber med politiske organisasjoner som setter budsjett fra år til år, og allerede på høsten kom signalene. Kundene ble mer tilbakeholdne med å starte nye prosjekter.

Tidligere jobbet hun typisk med ett eller flere store prosjekter som strakte seg over lengre tid, men nå består arbeidet hovedsakelig av små og mellomstore oppdrag.

– Jeg merker også at de større byråene har begynt å snuse rundt i mitt segment, fordi de også har dårligere råd og må fylle teamene sine med oppdrag som tidligere ville vært for små for dem.

Optimisme tross alt

Til tross for utfordringene angrer Hoås ikke på at hun startet for seg selv.

– Nei, jeg er ikke en person som angrer så mye, sier hun med et smil og fortsetter:

– Jeg tror ikke det finnes kun ett, godt råd til andre i samme situasjon. Selv prøver jeg å fokusere på egenutvikling, og å være fleksibel i møte med markedet. Og å finne ro i at en ikke kan kontrollere alle faktorer.

Hun uttrykker likevel håp for fremtiden. For tiden er hun svært inspirert av den pågående valgkampen i USA.

– I kommunikasjonsbransjen forteller vi historier. Verden har vært veldig mørk og dystopisk, og det har vært utfordrende å navigere i dette landskapet.

Hoås legger merke til at hele sommeren har vært preget av et stort håp som vi ikke har sett siden før koronapandemien. Dette gir henne masse energi og motivasjon i oppoverbakkene. 

– Troen på at endring kan skje - det er inspirerende. Jeg syklet til jobb i dag og hørte på «Det store bildet»-podkasten, og ble rørt av det Kamala og teamet hennes har fått til.

Selv om Kamala Harris' valgkamp i USA er en drøm som nok vil forbli uoppnåelig for Hoås' kommunikasjonsbyrå, ser hun fram til nye utfordringer og muligheter.

– Drømmekunden i høst ville jo vært Kamala, men det er nok for mye å håpe på. Jeg ser fram til nye utfordringer og muligheter, og er klar for å takle dem med nysgjerrighet, fart og lek. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS