Frykter store inntektstap for idretts- og kulturliv med nytt reklameforbud
Sponsor- og Eventforeningen frykter nytt lovforslag kan føre til store inntektstap for idretts- og kulturtilbud på grasrot- og breddenivå.
22. august fremmet Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) et forslag til ny forskrift som begrenser markedsføring av usunne næringsmidler rettet mot barn og unge.
Forskriften inkluderer detaljerte bestemmelser for reklame, sponsing og markedsføring i digitale kanaler, med spesiell vekt på påvirkningen via sosiale medier.
Sponsor- og Eventforeningen engasjerer seg i høringen om det nye lovforslaget, fordi det potensielt kan påvirke mange av deres medlemmer, både økonomisk og strategisk.
– Vi er enige i forskriftens formål, men er opptatt av at formålet fremmes uten at det går på bekostning av grasrot og bredde i idrett og kultur, skriver foreningen.
Forslaget innebærer flere vesentlige endringer fra dagens MFU-retningslinjer (Matbransjens Faglige Utvalg). Blant annet vil aldersgrensen for forbudet mot markedsføring økes fra 13 til 18 år.
Utdeling av vareprøver til barn og unge under 18 år, selv med foreldresamtykke, blir nå forbudt. I tillegg blir sponsing med bruk av produkters varemerke ikke lenger tillatt ved arrangementer hvor deltakere under 18 år er til stede.
I forskriften står det også:
«Presiseringen av hvilken type sponsing som er tillatt i forslaget til § 6 bokstav a, innebærer at det ikke vil være lov å sponse arrangementer med produkter som følger av vedlegg I, dersom arrangementet åpner for deltakere under 18 år. På slike arrangementer må bedriftene velge å dele ut og/eller bruke varemerker som faller utenfor listen i vedlegg I, i sponsingen av arrangementet.»
Foreningen peker spesielt på betydningen av unntaket i forskriftens § 6, som regulerer hvilke typer sponsing som tillates. Her frykter de at dagens foreslåtte unntak vil frata idretts- og kulturtilbud viktige inntekter.
I høringsuttalelsen som foreningen jobber med, argumenteres det for at unntaket bør utformes på lik linje med punkt 2 i MFU-retningslinjene.
– Dersom det ikke skjer, vil idretts- og kulturtilbud på grasrot- og breddenivå få store inntektstap, noe som igjen vil føre til at helsefremmende aktivitetstilbud til barn og unge blir dårligere.
Administrasjonen i Sponsor- og Eventforeningen samarbeider med flere av medlemmene samtidig som de jobber med en egen høringsuttalelse.
Høringsfristen er satt til 22. november 2024.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no