
Tidenes beste år for Rud Pedersen i Norge
– Vi er nøkterne optimister.
– Verden er stadig mer et urolig og vanskelig sted å navigere - både for næringsliv og organisasjoner. Da er det et økende behov for gode analyser og råd, det ser vi.
Det sier Rud Pedersen-sjef Kristian Hvilen til KOM24.
Etter et 2023 der de måtte se at årsresultatet stupte med hele 40 prosent, sammenlignet med året før, er det igjen gode tide i Dronningens gate.
2024 startet som et treigt år for dem og det var først i andre kvartal det løsnet.
– Starten på fjoråret var utfordrende, men så skjedde det noe i starten på q2, sier han.
Inntektene økte med omtrent 12 millioner kroner og stoppet på 59,6 millioner kroner. Byråinntekten stoppet på 53,5 millioner kroner, ni millioner bedre enn året før. Alt dette ga et årsresultat på 6,8 millioner kroner.
Summen av alt dette er at byrået har hatt sitt beste år noensinne.
Det gjorde og at de bevilget seg et utbytte på åtte millioner kroner.
Hvilen trekker fram tre forklaringer, i tillegg til urolige tider i verden, for at det går bra for dem.
– Kundene blir hos oss og nye kommer til, vi har et erfarent og stabilt team bestående av særs flinke og hyggelige fageksperter, og det siste er at vi står støtt i Public affairs-nisjen vår, men samtidig har vi utvidet verktøykassen og kan tilby et bredere spekter av tjenester - eksempelvis styrkingen av helsekommunikasjon vi gjorde i 2024, sier han.
2025 har startet bra for dem.
– I år har det vært jevn flyt fra start, sier han.
Men han vil likevel ikke spå et nytt rekordår for dem.
– Vi er nøkterne optimister og er avhengige av hvordan markedet og kundene prioriterer. Vi har mange store internasjonale og norske kunder og vi er avhengige av deres prioriteringer, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no