Morten Rud Pedersen i Bergen: – Det vi solgte for fire år siden er ikke godt nok nå
Slik tror eieren av Europas største Public affairs-byrå bransjen vil utvikle seg de kommende årene.
(Bergen): – Da jeg etablerte Rud Pedersen i 2003 trykte jeg opp brevpapir med sju europeiske byer på, inkludert Oslo. Det var storhetsvanvidd, men jeg har prøvd å løpe etter det.
Det sier Morten Rud Pedersen til KOM24.
Han er grunnleggeren av det som trolig er det største public affairs-firmaet i Europa med 600 ansatte på 18 kontorer over hele kontinentet.
– Vi klarer ikke henge med
Byrået ble etablert for å konkurrere mot de amerikanske gigantene om betjene de internasjonale kundene og de har blant annet sikret seg kontrakten med den internasjonale legemiddelgiganten Bayer AG.
En oversikt viser og at de har eller har hatt, kunder som Bosch, Phillip Morris International, SAS, Fortum, Essit og BP for å nevne noen.
Oslo-kontoret blir regnet som det femte største i byrået, men denne gangen er det Bergen Rud Pedersen har reist til.
Vi møter han i lokalene til Mannheimer, som er et samarbeidsbyrå med Rud Pedersen public affairs.
Morten Rud Pedersen var i Bergen for å snakke til rederne i byen som feirer 175 årsjubileum for sin forening.
Der hadde han med seg ett hovedbudskap. Og det er at det «Not business as usual.»
– Jeg opplever at politikken flytter seg så raskt i øyeblikket at vi klarer ikke å henge med, sier han.
For hvem vet hva som skjer om Trump vinner valget i USA, angriper Iran Israel? Går Kina inn i Taiwan og hvem har ansvaret for å redde Ukraina?
– Nå må man se mer på sin operasjonelle kapasitet enn sin strategiske idé. For strategi er noe som ligger langt framme og operasjonene er noe vi ser på i dag, sier han.
– Folk holder på pengene sine
Og han sier at hans opplevelse av Norge og PR-industrien her i landet er at det er krevende, men og at det går fort.
– Ting går fort nå og kommunikasjonsbransjen går og fort. Folk holder på pengene og de vet ikke hva som skjer i morgen. Det vil si at det blir vanskeligere å planlegge strategisk framover, det er mye lettere å vente litt, sier han.
Man da er det store spørsmålet, hvordan venter man aktivt. Hvordan sørger man for å komme i posisjon når man ikke vet hva som skjer.
– Hamas-lederen ble drept i går. Var det godt eller dårlig? Det var kanskje godt, for da kan ikke han lenger krige mot Israel, men betyr det så at Hizbollah eller Iran blir enda hardere mot Israel, så situasjonen eskalerer? Det eneste vi vet i øyeblikket er at vi vet veldig lite, sier han.
– Hvordan er det da å drive et stort PR-firma og tjene penger?
– Nå handler det om å tjene penger, man skal ha overskudd. Det er vanskelig å investere langsiktig om man ikke kan legge opp overskudd på kort sikt, for det er ikke noe lang sikt, sier han.
Han sier at det på lang sikt har strategiske investeringer gjort Rud Pedersen til det største public affairs-firmaet i Europa med en omsetning som nærmer seg 60 millioner euro.
Og de skal vokse videre. Fram til jul skal de åpne opp to nye kontorer i Øst-Europa og de har nylig overtatt majoriteten av kontoret i Madrid, som de kjøpte seg inn i for noen år siden.
Skal vokse der de er
Men han sier at vekst for dem handler ikke bare om å etablere nye kontorer. Man må og vokse på de kontorene man allerede har.
– Vi vil ha et tyngre rådgiverkorps i de landene vi er i. Vi jobber både horisontalt og vertikalt, sier han.
Oslo-kontoret er i dag det femte største kontoret i konsernet. Det er nå 14 år siden selskapet med den danske eieren, som er bosatt i Sverige, etablerte seg i Norge.
Han kaller det et superstabilt og superviktig kontor for dem.
– Vi vokser år etter år og er det muligheter i det norske markedet, så kikker vi på dem, sier han.
I Norge omsatte de for 47,8 millioner kroner i 2023 og hadde 24 årsverk. Mot slutten av året inngikk de formelt samarbeid med byrået Mannheimer i Bergen.
Morten Rud Pedersen kaller det trust capital når kundene gir dem penger for å kjøpe tjenester i byrået.
– Da sier vi at «they are entrusting us with an assignment», så er det vår oppgave å sørge for at kundene får mer igjen, sier han.
Han sier de er glade for alle pengene de får av kundene.
– Hver eneste gang vi får penger av kundene, så forplikter det. For vi skal levere noe mer tilbake. Vi vil gjerne vokse, og vi tror at jo mer vi vokser og lager vår gruppe stor, jo flere kunder vil det være som vi kan hjelpe med å løse oppgaver i flere land, sier han og mener at der mange byråer ser nasjonalt eller kanskje regionalt, er de et av de få byrå som ser den internasjonale logikk.
– Det er ikke noen som har så mange kontor som vi har, peker han på.
Rud Pedersen sier at kundene også stiller stadig høyere krav til byråene.
– Tradisjonelt sett kan vi si at de tingene vi solgte for fire år siden er mye vanskeligere å selge i dag, sier han.
– Det handler om å forstå informasjonen
Årsaken til det er at kvaliteten på det som skjer inhouse hos kundene blir bedre.
– Vi arbeider sammen med kunder som har blitt dyktigere og stiller større krav til hva vi vet og kan, sier han og kaller det en utfordring de liker.
Han tror det er store endringer i vente for bransjen de neste årene. Ett av trekkene han ser for seg er at bransjen er mye større om noen år.
– Vi ser stadig flere nivåer i samfunnet som har behov for rådgiving i den integrerte samfunnskommunikasjonen. Det er for politikk og politiske beslutninger blir så mye viktigere, sier han.
Han viser til alt som har skjedd de siste årene alene, der det begynte med covid, deretter kom Russlands invasjon av Ukraina og nå EUs krav om at vi skal bli grønnere.
– Alle disse tingene gjør at bedrifter må forstå det som skjer politisk, for det blir en grunnforutsetning skal du klare å forklare dine aksjonærer hvor vi er i spillet, sier han.
Tilgangen til informasjonen er ikke problemet, mener han.
– Men det handler om å forstå informasjonen. Hvor er man på vei? Man må forstå og tolke, sier han om PR-byråenes plass oppe i dette.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no