Ricardo Cuilenheim jobber som managing director insight & effectiveness i Dentsu Norge.

Veivalg 1:

– Har rett og slett blitt mye vanskeligere å være CMO enn tidligere

Ricardo Cuilenheim i dentsu står bak det faglige opplegget i Veivalg 1. Deltakere fra flere ulike byråer får bryne seg på oppgaver og diskutere problemstillinger sammen.

Publisert

(Vika, Oslo): «Nøkkelen til suksess er marketing, og ikke bare markedsføring» var budskapet fra Ricardo Cuilenheim til deltakerne på Veivalg 1.

Kurset arrangeres av Mediebyråforeningen og Kreativt Forum, og målet er å tilpasse innholdet kontinuerlig til situasjonen som markedssituasjonen bransjen står i.

Derfor ble det gjort noen betydelige forandringer fra fjorårets utgave. Fokuset er ikke lenger like mye rettet mot markedsføring spesifikt, men mot hele prosessen som ligger bak en vellykket markedsstrategi.

– Vi har opplevd over tid at både markedet, kundene og kravene som stilles har endret seg betydelig. Den største endringen handler om at markedsføringen i mye større grad må tydeliggjøre forretningsbidraget, sier Cuilenheim til KOM24.

Ricardo Cuilenheim ville gjerne ha innspill fra deltakerne.

Flere eksempler

Foran de 39 deltakerne viste han fram ulike eksempler på merkevarer som på forskjellige måter har klart seg bra de siste årene.

Logoene til Vipps, Normal, Norwegian og Elkjøp ble vist på skjermen, og salen på utfordret til å forklare hva disse aktørene har truffet godt på.

Vipps har for eksempel satset alt på prisnivået, og er i all hovedsak gratis å bruke for privatkunder. Normal har på sin side satset på distribusjon, og butikkene deres er å finne i alle de største byene og på de største kjøpesentrene.

Poenget til Cuilenheim er at de begge har lyktes aller mest på områder som ikke primært handler om den mer klassiske markedsføringen.

– Det har rett og slett blitt mye vanskeligere å være CMO enn tidligere. Det betyr at vi må bevege oss bort fra å fokusere på media og reklame, over til å fokusere på marketing som en helhet, og bredden av virkemidler, som vel så mye handler om produktet, prispunktene og distribusjonskraften, som media eller reklame. 

– Det er dette vi håper å kunne lære deltakerne mer om, og gjøre de enda bedre rustet for å levere på det dagens CMO trenger, sier han.

Fra venstre: Camilla Gåre (Mediebyråforeningen) og Camilla Koveland Tairi (Kreativt Forum)

– Flott å se

Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen, er så langt svært fornøyd med jobben som Cuilenheim har gjort.

Kurset består i alt av fire dager. Veivalg 2 blir våren 2025.

– Det er flott å se at bedriftene investerer i kompetansepåfyll for sine ansatte. Vi mener at kontinuerlig kompetanseutvikling er viktig i det markedet vi operer i nå, sier Gåre.

Kreativt Forum er også inne på arrangørsiden. Deres nye prosjektleder, Camilla Koveland Tairi, mener samarbeidet med Mediebyråforeningen er viktig.

– Samarbeidet med både dem og fagansvarlig Richardo gjør at vi kan tilby et helhetlig og oppdatert program som reflekterer bransjens behov. Det er veldig motiverende å se den økende interessen og engasjementet rundt kurset, sier Tairi.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS