Fra venstre: Sander Landmark, head of social media og Henrik Sørhaug, leder for digital handel i TRY.

TRY etablerer nytt team for social commerce

TRY oppretter et eget team som skal styrke kundenes tilstedeværelse på sosiale medier og tilrettelegge for direktehandel på plattformer som TikTok.

Publisert

Det er ikke lenger nok å ha en optimalisert nettbutikk, skriver TRY i en pressemelding.

Nå vil de gjøre det mulig for kundene sine å gjennomføre hele kjøpsreisen uten å forlate favorittplattformene sine. Derfor har de opprettet et eget team som skal jobbe med nettopp det.

Målet er at sosiale medier ikke bare skal være en markedsføringskanal.

– Det er avgjørende å være tilgjengelig der kundene befinner seg. Sosiale medier-plattformer tilrettelegger stadig mer for direktehandel. Likt som at noen ikke går i butikker lengre, er det en hel generasjon som ikke nødvendigvis går via søkemotor eller nettbutikken for å handle, sier Henrik Sørhaug, leder for digital handel i TRY. 

TikTok er en av de sentrale driverne bak utviklingen, opplyser de.

Som en av få Badged Agency Partners i Europa, etablerer TRY nå et nytt marketing team med særlig fokus på social commerce – og mener selv at de allerede har vist styrken i plattformen gjennom kampanjer for merkevarer som blant andre VITA. 

En av kampanjene er for øvrig shortlistet i TikTok Ad Awards, som eneste norske bidrag

– Social commerce er ikke bare en salgsmåte, det er en helt ny måte å tenke handel på. Vi må slutte å se på sosiale medier kun som en markedsføringskanal som driver trafikk til eksterne nettbutikker, sier leder for sosiale medier i TRY, Sander Landmark.

Nye tall viser at 40 prosent av norske internettbrukere har benyttet sosiale medier ved gjennomføring av kjøp det siste året, og i Sverige alene anslår Internetstiftelsen et potensial på over 17 milliarder SEK i social commerce-markedet for retailere.

– TikTok fungerer som en kulturell motor som former internettkulturen vår. Nå ser vi at dette også påvirker hvordan folk handler. Der vi tidligere brukte enorme ressurser på å optimalisere tradisjonelle nettbutikker, må vi nå tenke mer helhetlig om hvor og hvordan handel skjer. 

– Tradisjonelle løsninger vil bestå, men man må i økende grad forholde seg til at det bare er én av flere handelsplattformer man må anerkjenne og optimalisere for, sier Landmark. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS