Sporveien søker TikTok-produsent. Tonje Bergmo i Sporveien sier de vil nå unge gjennom sosiale medier. Sløseriombudsmannen, Are Søberg, reagerer – han «gransker hvordan politikere og byråkrater sløser bort skattepengene dine», og nå står Sporveien for tur.

Sløseriombudsmannen ut mot Sporveiens nye TikTok-stilling: – Statlig sløsing

Norges største kollektivselskap søker TikTok-er for å nå de unge – men ikke uten kritikk.

Publisert

– Målinger viser at kjennskapen til Sporveien er lav blant folk flest, spesielt blant unge, selv om vi er Norges største kollektivselskap målt i antall reiser, sier Tonje Bergmo, kommunikasjonssjef ekstern i Sporveien, til KOM24. 

Derfor søker selskapet nå fortrinnsvis en student som har TikTok i fingerspissene og som kan jobbe 10 timer i uka.

– Målet er å styrke kjennskapen blant unge om hvordan Sporveien bidrar til å gjøre Oslo og verden til et litt bedre sted, sier hun. 

Vil nå ut bredere

Sporveiens samfunnsoppdrag er å skape mer kollektivtrafikk for pengene.

– For å lykkes med dette er vi avhengige av å tiltrekke oss riktig kompetanse og rekruttere dyktige medarbeidere, sier Bergmo. 

Gjennom arbeid i flere kanaler håper Sporveien å nå bredere ut med hva det innebærer å jobbe hos dem – for eksempel som T-banefører, fagarbeider eller mekaniker. 

– Vi har mange spennende oppgaver og tror denne stillingen vil være både gøy og lærerik – en fin mulighet til å få og gi innsikt i våre yrkesmuligheter, sier hun.

Stillingen får imidlertid kritikk fra Are Søberg, bedre kjent som Sløseriombudsmannen. 

«Sporveien er selskapet som kjører og vedlikeholder buss, trikk og T-bane i Oslo. Trenger de å ha en egen TikTok'er?» skriver han på Facebook

Møter kritikk

Sløseriombudsmannens innlegg får jevnlig kommentarfeltet til å koke over kritikk av sløsing med bistandskroner.

Til KOM24 utdyper Søberg kritikken:

– Det er ikke behov for at et monopol som Sporveien bruker ressurser på markedsføring i sosiale medier. Folk vil uansett ta kollektivtransport, så lenge tilbudet er pålitelig og fungerer, sier han.

Sporveien skriver i stillingsutlysningen at den nye TikTok-produsenten skal bidra til å øke interessen for kollektivtransport blant unge og tiltrekke seg potensielle arbeidssøkere. 

Søberg er imidlertid skeptisk til denne strategien.

– Jeg tror unge i Oslo allerede er klar over at det finnes trikk, T-bane og buss. Dette er ikke ukjent informasjon for målgruppen, og heller ikke for potensielle jobbsøkere, sier han.

På Facebook delte han også et bilde av trikkulykken i Storgata med kommentaren: «Synd de var en måned for seint ute slik at vi gikk glipp av bra content her». Han fulgte opp med et bilde av en buss fast i snøen og: «Blir i hvert fall bra content nå om en måneds tid.»

– Jeg er godt fornøyd med de bildene. Jeg prøvde å se for meg livet som Sporveiens TikTok-er, ler Søberg. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS