Sløseriombudsmannen ut mot Sporveiens nye TikTok-stilling: – Statlig sløsing
Norges største kollektivselskap søker TikTok-er for å nå de unge – men ikke uten kritikk.
– Målinger viser at kjennskapen til Sporveien er lav blant folk flest, spesielt blant unge, selv om vi er Norges største kollektivselskap målt i antall reiser, sier Tonje Bergmo, kommunikasjonssjef ekstern i Sporveien, til KOM24.
Derfor søker selskapet nå fortrinnsvis en student som har TikTok i fingerspissene og som kan jobbe 10 timer i uka.
– Målet er å styrke kjennskapen blant unge om hvordan Sporveien bidrar til å gjøre Oslo og verden til et litt bedre sted, sier hun.
Vil nå ut bredere
Sporveiens samfunnsoppdrag er å skape mer kollektivtrafikk for pengene.
– For å lykkes med dette er vi avhengige av å tiltrekke oss riktig kompetanse og rekruttere dyktige medarbeidere, sier Bergmo.
Gjennom arbeid i flere kanaler håper Sporveien å nå bredere ut med hva det innebærer å jobbe hos dem – for eksempel som T-banefører, fagarbeider eller mekaniker.
– Vi har mange spennende oppgaver og tror denne stillingen vil være både gøy og lærerik – en fin mulighet til å få og gi innsikt i våre yrkesmuligheter, sier hun.
Stillingen får imidlertid kritikk fra Are Søberg, bedre kjent som Sløseriombudsmannen.
«Sporveien er selskapet som kjører og vedlikeholder buss, trikk og T-bane i Oslo. Trenger de å ha en egen TikTok'er?» skriver han på Facebook.
Møter kritikk
Sløseriombudsmannens innlegg får jevnlig kommentarfeltet til å koke over kritikk av sløsing med bistandskroner.
Til KOM24 utdyper Søberg kritikken:
– Det er ikke behov for at et monopol som Sporveien bruker ressurser på markedsføring i sosiale medier. Folk vil uansett ta kollektivtransport, så lenge tilbudet er pålitelig og fungerer, sier han.
Sporveien skriver i stillingsutlysningen at den nye TikTok-produsenten skal bidra til å øke interessen for kollektivtransport blant unge og tiltrekke seg potensielle arbeidssøkere.
Søberg er imidlertid skeptisk til denne strategien.
– Jeg tror unge i Oslo allerede er klar over at det finnes trikk, T-bane og buss. Dette er ikke ukjent informasjon for målgruppen, og heller ikke for potensielle jobbsøkere, sier han.
På Facebook delte han også et bilde av trikkulykken i Storgata med kommentaren: «Synd de var en måned for seint ute slik at vi gikk glipp av bra content her». Han fulgte opp med et bilde av en buss fast i snøen og: «Blir i hvert fall bra content nå om en måneds tid.»
– Jeg er godt fornøyd med de bildene. Jeg prøvde å se for meg livet som Sporveiens TikTok-er, ler Søberg.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no