Oskar Westerlin er allerede størst på flere sosiale plattformer – nå er han klar for å erobre LinkedIn.

Oskar Westerlin tar LinkedIn med storm: – Lei overfladisk sirkelrunk

Norges største profil på TikTok og Snapchat, gjør comeback på LinkedIn med et klart budskap: Han er lei av overfladiske råd og vil dele konkrete strategier som faktisk fungerer.

Publisert Sist oppdatert

Oskar Westerlin, som allerede er Norges største profil på TikTok, Snapchat og YouTube, gjør nå et «comeback» på LinkedIn etter lang tids fravær.

Denne gangen med en strategi som handler om å bli elsket av 20 prosent og hatet av de resterende 80 prosentene.

– Jeg tror mange er interessert i å høre fra en som jobber hands-on med TikTok, Snapchat, YouTube og Instagram daglig, og som har faktiske resultater å vise til, sier Westerlin til KOM24. 

I stedet for overfladiske råd om hvordan du kan bli synlig på sosiale medier fra selverklærte SoMe-eksperter, vil influenseren bruke LinkedIn til å vise konkrete strategier som faktisk fungerer, skriver han på plattformen.

«Lei av 🚀 rakettemojier 🚀 og tomprat på LinkedIn? Jeg og,» skriver han, og treffer tydeligvis en nerve hos publikum. Engasjementet hans er høyt – til og med Forsvarsdepartementet spør spøkefullt: «Er det mulig å bli lei rakett-emojier?»

Westerlin forteller videre at han og teamet har prøvd og feilet mye de siste årene, noe som har ført til utvikling av strategier som kan være verdifulle både for bedrifter og enkeltpersoner.

– Så langt virker det som at det er stor etterspørsel etter denne typen innhold. Jeg tror folk savner ærlig og datadreven innsikt, og begynner å bli litt lei overfladisk sirkelrunk, legger han til. 

LinkedIn i vekst blant unge

Westerlins comeback på LinkedIn kommer på et tidspunkt hvor plattformen opplever en eksplosiv vekst blant unge brukere. 

Unge voksne i alderen 18 til 39 har i økende grad fått øynene opp for LinkedIn, ifølge ferske tall fra Ipsos’ SoMe-Tracker, som Kruse Larsen omtaler på Linkedin.

«Hvorfor har LinkedIn plutselig blitt så relevant?» spør selskapet og peker på flere årsaker. 

En av dem er at samfunns- og næringslivstopper som Nicolai Tangen, Erna Solberg og Petter Stordalen har tatt plattformen i bruk på en svært aktiv måte. 

Flere forelesere og foredragsholdere oppfordrer også studenter til å bygge nettverk på LinkedIn tidlig i karrieren, og selv politikere deler innlegg som ofte er fylt med emojier og buzzwords.

LinkedIn har utviklet seg fra å være en digital CV-bank til å bli et sted der unge profesjonelle kan dele både faglige og personlige historier, og samtidig oppnå profesjonell synlighet.

Teamet vokser

Westerlin selv oppgir at han har 21 millioner visninger per måned på TikTok, 29,5 millioner visninger per måned på Snapchat, og 1,2 millioner visninger per måned på YouTube.

Siden han og Jørgen Fjeldberg startet Fjeldberg Westerlin AS i 2019, har de bygget opp et team på 14 spesialister innen innholdsproduksjon.

I 2023 omsatte selskapet for litt over 17 millioner kroner, med et driftsresultat på nesten 6,5 millioner kroner, ifølge tall fra Proff.no.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS