Influensere fra profilbyrået Max Social, som Oskar Westerlin, Selene Fjellvang Lie og Oliver Bergset, skryter varmt av boligprosjektet de reklamerer på sosiale medier.

Ut mot influenser-reklame: – I verste fall i strid med loven

Flere influensere reklamerer nå for boligprosjekter, men Norges Eiendomsmeglerforbund fraråder sterkt denne praksisen. De mener forbrukere risikerer å bli utsatt for ubalansert og villedende markedsføring.

Publisert

På TikTok og Instagram reklamerer influensere fra profilbyrået Max Social, som Oskar Westerlin, Oliver Bergset og Selene Fjellvang Lie for boligprosjektet «Studio 11» i Lillestrøm for PrivatMegleren. 

De tar følgerne med på visning og skryter av fasilitetene, som en stor takterrasse, treningssenter, moderne og arealeffektive løsninger – og ikke minst den korte avstanden til Oslo.

Denne typen markedsføring vekker bekymring hos Norges Eiendomsmeglerforbund.

– Vi stiller oss bak strenge regler for markedsføring av boliger i Norge, og det er avgjørende at forbrukerne får balansert informasjon, slik at de kan gjøre veloverveide valg, sier Carl O. Geving, administrerende direktør i forbundet.

Advarer mot influensere

Direktøren understreker at kjøp av bolig er en stor økonomisk beslutning, og at en influenser uten fagkompetanse, kan gi et misvisende bilde av prosjektene de markedsfører.

Carl O. Geving i Eiendomsmeglerforbundet advarer mot at influensere uten kompetanse kan villede forbrukere med ubalansert markedsføring.

– Risikoen er at de gir ubalansert informasjon, og kanskje lar seg rive med av entusiasmen rundt prosjektet, forklarer Geving. 

– Dersom de kun fremhever de positive sidene, kan markedsføringen være villedende.

Eiendomsmeglere har en plikt til å ivareta både kjøper og selgers interesser og må følge gitte retningslinjer, men han tviler på om influensere har samme forståelse for juridiske forpliktelser og forbrukervern.

– Jeg antar at influensere blir betalt for å markedsføre boligene, og de har dermed en økonomisk interesse. Dette kan føre til at fokuset blir ensidig på det positive. Hvis markedsføringen blir for ubalansert, kan det i verste fall være i strid med markedsføringsloven, advarer Geving.

Selv om influensere har stor gjennomslagskraft og kan nå mange potensielle kjøpere, fraråder Eiendomsmeglerforbundet fra denne praksisen.

–  Å bruke influensere til å markedsføre boligprosjekter er ikke noe vi anbefaler, avslutter Geving.

Samarbeider med Max Social

Christina Lyngtveit-Petersson, kjedesjef for nybygg i PrivatMegleren, forklarer hvorfor samarbeidet med influenserne ble etablert:

– Vi har tidligere brukt mer tradisjonell markedsføring, men siden dette er små leiligheter rettet mot de yngre, valgte vi å samarbeide med Max Social, som vet å nå denne målgruppen, sier Lyngtveit-Petersson.

Når det gjelder hvordan de sikrer at influenserne formidler korrekt og balansert informasjon om boligprosjektet, understreker hun at influenserne hovedsakelig brukes for å skape oppmerksomhet, ikke for å gi detaljer om boligene.

– Influensere skal gjøre folk oppmerksomme på at det finnes et boligprosjekt kun ti minutter fra Oslo, der man kan kjøpe rimeligere leiligheter. Alle tekniske og juridiske spørsmål håndteres av megler eller utbygger, forklarer hun.

– Hvem tar ansvaret dersom forbruker føler seg villedet av influenseren?

– Utbyggeren er ansvarlig dersom det oppstår klager på markedsføringen. Vi er nøye med hva influenserne kan og ikke kan si, slik at forbrukerne får den nødvendige informasjonen for å ta en kvalifisert beslutning. 

Kjedesjefen svarer ikke på hvordan influenserne honoreres og henviser til Max Social.

– Helt vanlig samarbeid

Cecilie Sørum Eriksrud, sjef i Max Social, understreker at samarbeidet med influenserne er helt i tråd med deres vanlige praksis innen influenser-markedsføring.

Cecilie Sørum Eriksrud i Max Social forsvarer bruken av influensere i boligmarkedet og kaller det et «helt vanlig samarbeid».

– Studio 11 er en kunde, og vi har foreslått profiler som treffer den yngre målgruppen de ønsker å nå, forklarer hun.

Influenserne får som alltid en fast sum for hver post de lager, enten det er på TikTok eller Instagram.

– Vi har faste prislister for profilene, sier hun, men uten å gå inn på nøyaktige beløp.

– Har dere retningslinjer eller kontroll på hva influenserne kan si om boligprosjektene?

– Vi går gjennom alt innhold og sørger for at det merkes riktig og følger alle retningslinjer, sier Eriksrud. 

Hun legger til at reaksjonene på kampanjen har vært positive:

– De har fått kommentarer om at dette er bra reklame og innhold. Kunden har opplevd at folk kommer på visning, og det er jo målet med å bruke influenserne – å få folk på visning.

– Det er meglerne som er ekspertene og tar seg av salget, alt det tekniske og finansielle, avslutter Eriksrud.

KOM24 har vært i kontakt med Oskar Westerlin, men har ikke fått svar på spørsmålene våre innen saken ble publisert.

Dette sier Forbrukertilsynet:

Når forbrukere skal inn på boligmarkedet er det svært mye informasjon de må sette seg inn i og forstå. I boligmarkedet er det derfor ekstra viktig at opplysningene om boligen formidles på en balansert og klar måte, slik at forbrukere kan orientere seg i markedet og sammenligne boliger uten at det blir unødvendig tid- og arbeidskrevende.

Markedsføringsloven er en medie- og teknologinøytral lov som gjelder all handelspraksis som rettes mot norske forbrukere. Det betyr at all markedsføring av bolig er underlagt loven, uavhengig av hvilket medium eller hvilken kanal som benyttes (...) i alle sosiale medier (som for eksempel Facebook, Instagram og Snapchat). 

Kilde: Forbrukertilsynets veiledning for markedsføring av bolig.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS