Oskar Westerlin mener markedsføringen følger regelverket og ser det som en mulighet til å opplyse unge boligkjøpere.

Oskar Westerlin forsvarer boligreklame: – Ikke uansvarlig

Influenseren forsvarer sin boligreklame etter advarsel fra Norges Eiendomsmeglerforbund. Mener kampanjen kan hjelpe unge inn på boligmarkedet.

Publisert

Som KOM24 skrev om på torsdag advarer Norges EiendomsmeglerforbundS mot at influensere som Oskar Westerlin kan gi et villedende og ubalansert bilde av boligprosjektene de markedsfører på sosiale medier.

Nå tar Westerlin til motmæle og forsvarer sin reklame for «Studio 11» i Lillestrøm for PrivatMegleren. 

Influenseren er én av flere Max Social-profiler som har reklamert for boligprosjektet.

– Jeg mener ikke at det er uansvarlig å reklamere for dette. Annonsene er tydelig merket som reklame, og vi følger selvfølgelig markedsføringsloven, sier Westerlin i en kommentar til KOM24.

– I verste fall i strid med loven

Westerlin ser det som positivt hvis kampanjen kan bidra til å hjelpe unge med å komme inn på boligmarkedet. 

– Jeg kan selv stå inne for produktet, og hvis det kan bidra til å opplyse om, og hjelpe unge med å komme inn på boligmarkedet, ser jeg det som noe positivt, forklarer Westerlin.

Carl O. Geving, Daglig leder av Norges Eiendomsmeglerforbund.

Carl O. Geving, administrerende direktør i Eiendomsmeglerforbundet, uttrykte tidligere bekymring for at influensere på betalt oppdrag fokuserer ensidig på det positive ved en bolig. Hvis markedsføringen blir for ubalansert, kan den i verste fall bryte med markedsføringsloven.

– Dersom de kun fremhever de positive sidene, kan markedsføringen være villedende, advarte Geving.

Han understreket også at å bruke influensere til å markedsføre boligprosjekter er noe forbundet ikke anbefaler.

PrivatMegleren og Max Social om samarbeidet

Christina Lyngtveit-Petersson, kjedesjef for nybygg i PrivatMegleren, har forklart at samarbeidet med influensere ble etablert for å nå en yngre målgruppe.

Cecilie Sørum Eriksrud, Max Social

– Vi har tidligere brukt mer tradisjonell markedsføring, men siden dette er små leiligheter rettet mot de yngre, valgte vi å samarbeide med Max Social, som vet å nå denne målgruppen, sa Lyngtveit-Petersson.

Cecilie Sørum Eriksrud, sjef i Max Social, forsvarte bruken av influensere i boligsalg som en del av deres vanlige praksis innen markedsføring. 

Hun understrekte at alt innhold blir gjennomgått for å sikre at det er merket riktig og følger retningslinjene.

– Målet med å bruke influensere er å få folk til å komme på visning. Meglerne er ekspertene som tar seg av salget og alt det tekniske og finansielle, avsluttet Eriksrud.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS