Strømming med reklame fortsetter å vokse kraftig i Norge
Flere strømmetjenester har lansert hybrid-abonnementer det siste året. Nå har snaue 600.000 husholdninger i Norge et slikt abonnement.
At denne abonnementstypen inkluderer reklame innebærer en lavere pris for forbrukerne, noe som har tiltrukket mange norske husholdninger.
– Strømmeabonnementer med reklame fortsetter å vise sterk vekst i Norge høsten 2024. Den lave prisen ser ut til å appellere til stadig flere husholdninger, både i Norge og i resten av Norden, sier Marie Nilsson, VD i Mediavision, i en pressemelding.
Nesten 600.000 husholdninger i Norge oppgir at de i dag har minst ett betalt strømmeabonnement med reklame.
Sammenlignet med tredje kvartal i fjor har dette tallet mer enn doblet seg.
Norge ligger dermed i forkant i Norden. Veksten kan blant annet forklares med det økte tilbudet og pakketilbud via operatører/distributører.
– Den kraftige veksten drives selvsagt av at flere tjenester har lansert slike tilbud. Vi ser også at hybridabonnementene i økende grad pakkes sammen med andre tjenester, ikke minst via operatører eller distributører, sier Nilsson.
I dag tilbyr fire av de fem største strømmetjenestene i Norge hybridabonnementer.
Markedslederen Netflix har imidlertid ennå ikke lansert et slikt abonnement i Norden, og har også meddelt at de ikke planlegger å gjøre det i nær fremtid.
De siste årene har veksten for fullt forbrukerbetalte abonnementer stagnert. For å gjenoppta veksten i markedet har flere tjenester lansert hybridabonnementer, noe som gir en ny inntektsstrøm gjennom reklame samtidig som forbrukerprisene reduseres.
Så langt ser det ikke ut til at reklamen har påvirket interessen negativt blant norske husholdninger.
– Norske husholdninger ser ikke ut til å la seg skremme av reklame i strømming. Forbrukerne er vant til reklame, ikke minst fra tiden før strømming, da tradisjonell TV dominerte. Introduksjonen av hybridabonnementene kan på noen måter sammenlignes med et comeback for tradisjonell TV, nettopp på grunn av reklameinntektene. Mye tyder på fortsatt vekst for hybridabonnementene fremover, avslutter Nilsson.