Utendørsreklame er en av mange ulike kanaler markedsførerene har tilgjengelig. Men det er ikke helt samsvar mellom hva Ola og Kari Nordmann ser på som de viktiste kanalene og hva markedsførerene mener er de viktigste kanalene.

Markedsførere og befolkningen er ikke enige om hva som er de viktigste kanalene

Se forskjellene her.

Publisert Sist oppdatert

Norske markedsførere tror at nordmenn sine favorittkanaler for reklame er kino, utendørs, influenser, fjernsyn og nettaviser.

Men når du spør befolkningen selv, er det ikke helt samsvar.

Det kommer fram i Den store annonsørrapporten, som ANFO legger fram torsdag.

Selv om begge parter sier at kino er favorittkanalen, har norske markedsførere mye større tro på den enn befolkningen selv.

Og når det kommer til reklame fra influensere, TV-reklame og native har markedsførere disse tre kanalene blant de fem mest likte, mens i befolkningen ligger de under midten av rangeringslisten.

Annonsørene (mørkegrønn) og befolkningen er ikke helt på linje når det kommer til hva som er de viktigste kanalene for markedsføring.
Annonsørene (mørkegrønn) og befolkningen er ikke helt på linje når det kommer til hva som er de viktigste kanalene for markedsføring.

Befolkningen rangerer spesielt postkasse og papiravis og ukeblader høyere enn markedsførere.

Der det er mest likhet, i tillegg til kino, er på utendørs, hvor markedsførerne har det på en andreplass og befolkningen på en fjerdeplass.

Men når det kommer til hvor markedsførerne skal putte pengene sine det kommende året e-post/SMS-markedsføring, sosiale medier og online video. «Egne medier» øker aller mest.

Hele 35 prosent av annonsørene vil satse mer på e-post/SMS markedsføring, mens kun 5 prosent kutter.

36 prosent sier de vil øke pengebruken innen SoMe, 13 prosent hevder de vil kutte i SoMe-budsjettet, sier undersøkelsen. Det er ingen forskjell mellom små og store annonsører. 

Når det gjelder folks bruk er 90 prosent på SoMe daglig, og Facebook er fortsatt den største plattformen, med Snapchat, Instagram og TikTok på de neste plassene.

Tallene viser og at 29 prosent vil øke på online video, 25 prosent vil øke på display, mens 15 prosent sier de vil kutte.

Når det kommer til TV-annonsering sier 32 prosent blant de største annonsørene at de vil kutte i budsjettet. Alt i alt vil 10 prosent vil øke TV-budsjettet, mens 16 prosent vil redusere. De fleste vil holde dagens nivå, 37 prosent. 34 prosent bruker ikke TV i sin mediemiks.

Håvard Kvernaas Bakken, fagdirektør i ANFO.

Når det kommer til innholdsmarkedsføring er det en vekst i vente, sier undersøkelsen.

47 prosent av annonsørene vil øke i egne medier / på egne flater. Nærmest

ingen kutter. 19 prosent vil øke på native, mens 11 prosent vil kutte. 

Veksten innen innholdsmarkedsføring er med andre ord mest drevet av veksten av innhold publisert på egne flater.

Internasjonalt er retail media i sterk vekst, og Boston Consulting Group estimerer at markedet vil vokse med omtrent 25 prosent per år og nå 100 milliarder dollar innen fem år. 

Innen 2026 forventes det at retail media vil utgjøre over 25 prosent av den totale digitale markedsføringen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS