– Jeg tenker alt til sin tid - og det kjenner jeg på nå.

Kristin Welle-Strand slutter i Innovasjon Norge – har ikke ny jobb å gå til

– Jeg har tenkt meg godt om, og jeg kom fram til at det er på tide å gjøre noe annet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er en god følelse. Men da jeg sa det internt og skrev det på Facebook-profilen min kjente jeg at det var det vemodig, men likevel riktig, sier Kristin Welle-Strand til KOM24.

I nesten tolv år har hun jobbet i Innovasjon Norge i ulike roller. Sju av årene som leder for kommunikasjonsavdelingen. I månedsskifte mars/april har hun sin siste arbeidsdag.

– Arbeidsplassen har vært, og er en viktig del av livet mitt og min identitet. I løpet av alle disse årene har det skjedd mye i livet mitt både privat og på jobb, og jeg kjenner jeg er takknemlig for alt som har skjedd. Derfor kan jeg ikke tenke meg en bedre måte å avslutte arbeidsforholdet på.

Sterk utfordret, men stolt

Tilbake i januar 2009 begynte forholdet med Innovasjon Norge.

– Jeg gikk inn døra som 27-åring. Nå er jeg snart 40.

Welle-Strand kan fortelle at det har vært en velfundert beslutning, men at dette ikke er noe hun har tenkt over i veldig lang tid.

– Men jeg har tenkt meg godt om, og jeg kom fram til at det er på tide å gjøre noe annet. Jeg tenker alt til sin tid – og det kjenner jeg på nå. Det er ikke meningen at jeg skulle være her resten av karrieren min.

Veien videre er foreløpig ukjent.

– Jeg har ikke signert noen ny kontrakt. Jeg er åpen, det eneste jeg vet er at jeg vil fortsette med kommunikasjonsfaglig arbeid.

Hun beskriver Innovasjon Norge som et av de mest interessante stedene man kan jobbe.

– Vi jobber med et bredt spekter av norsk næringsliv alt fra landbruk i Norge, store omstillings- og innovasjonsprosjekter til helt «state of the art» teknologibedrifter som satser internasjonalt. Det spennet har gjort det svært meningsfylt å gå på jobb hver eneste dag.

Men særlig vil hun trekke fram de siste årene under pandemien som den mest utfordrende tiden.

– Med alle ansatte på hjemmekontor fikk Innovasjon Norge ansvar for en rekke av Regjeringens krisepakker til næringslivet.

I 2020 ble det delt ut 12,6 milliarder kroner til utvikling og innovasjon til bedrifter i hele landet.

– Det var enn en dobling fra året før. Rent kommunikasjonsmessig har det også vært en periode hvor informasjonsbehovet til tider har vært enormt. Det har vært utfordrende, men også noe av det jeg er mest stolt av å ha vært med på.

Satt av tid til en pust i bakken

Som kommunikasjonsleder forteller hun at mye har endret seg over årene.

– Først og fremst det å jobbe kommunikasjonsfaglig på tvers. Før jobbet vi mer separat med «tradisjonell» kommunikasjon og digitale flater. Sosiale medier var bare noe man gjorde på siden, og ikke en del av den strategiske kommunikasjonen. Nå er dette helintegrert, og er alltid en del av kommunikasjonsmiksen.

For å si det litt banalt synes hun det ikke er mange år siden oppfatningen av sosiale medier handlet mye om å kun være til stede ved å poste noe.

– I dag er det helt essensielt for strategisk kommunikasjon. Vi har også jobbet målrettet med hvilke kanaler som er riktig for Innovasjon Norge.

Deres viktigste plattformen er LinkedIn, og kontoen bikker snart 100 000 følgere.

– Det er et resultat av strukturert og målrettet jobbing.

Hun slutter i jobben i månedsskiftet mars/april. April måned har hun satt av til å reflektere, nullstille og ta en pust i bakken.

– Jeg tror det er sunt, både for meg selv og en ny arbeidsgiver. Det er tross alt ikke mange ganger i livet man får den muligheten.

Powered by Labrador CMS