Denne SATS-jobben krever mer enn CV og søknad
Etterspør TikTok fra jobbsøkerne for aller første gang: – Ved å vise oss litt av sine ferdigheter – kan vi lettere vurdere hvordan de forstår kanalen, sier markedsdirektøren.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Treningskjeden SATS har den siste tiden vært på utkikk etter en ny Nordic Content Creator. I stillingsutlysningen kommer det tydelig fram at de ønsker en person som ikke bare har interesse for trening og helse, men som også elsker sosiale medier.
– Denne rollen er en viktig del av vår Marketing avdeling der man skal ha hovedansvaret for å lage og orkestrere innhold til sosiale medier som inspirerer og motiverer andre til å trene, helst på SATS. Hos oss er vi opptatte av å få fram vår ekspertise på trening, for det kan vi! Og nå leter vi etter en person som behersker og forstår de ulike sosiale kanalene, og da spesielt TikTok og Instagram, sier nordisk markedsdirektør i SATS, Marianne Orderud til KOM24.
Mulighet til å vise ferdigheter
I stillingsannonsen kommer det fram at det i tillegg til CV og søknad, ønskes en TikTok/Reel om noe søkeren synes er aktuelt for SATS å snakke om. Søkeren står fritt til å velge tema og format selv, så lenge det ikke strekker utover ett minutt i tid.
– Dette er aller første gang vi ber om en video i en stillingsutlysning, og for denne rollen mener vi det er naturlig, og også for den rette kandidaten, en artig oppgave å få. Det er jo dette personen skal jobbe med, og ved å vise oss litt av sine ferdigheter – kan vi lettere vurdere hvordan de forstår kanalen, og for eksempel detaljer som in-app redigering.
Markedsdirektøren sier det er gøy å se kreativiteten til søkerne, og at de ser et fint mangfold blant søkerne.
– Vi har forsøkt å spisse annonsen til å treffe kandidater som både har interessen for vår bransje og som har forståelse og teft for kanalene.
Forfriskende søknader
De siste årene har SATS utlyst ulike roller innenfor Marketing og CRM, men ikke på denne måten der TikTok har vært spesifikt nevnt som et kompetanseområde.
– Vi har hatt, og har store ambisjoner for SATS på sosiale medier, eksempelvis har vi økt antall følgere med 57 prosent, organisk dekning med 69 prosent og engasjementsraten med 37 prosent, sammenliknet med 2020.
I SATS er det mange som jobber med innhold, både lokale markedssjefer, ansatte ute på sentrene og på hovedkontoret.
– Men det er denne rollen vi nå søker, som har det overordnede nordiske ansvaret.
Orderud er imponert over kreativiteten fra søkerne.
– Vi har fått inn akkurat så kreative søknader som vi håpet på. Og det har vært forfriskende å få så mange nytenkende søknader.
Likevel er ikke dette den nye standard malen for stillingsutlysninger fra treningskjeden.
– Nei, dette er ingen ny standard. Og be søkere om å lage en video, enten om et tema eller om seg selv, er jo ikke relevant for de fleste stillinger, men i akkurat dette tilfellet følte vi at det var rett.