Kommunikasjonsansvarlig Iver Aastebøl i Rødt forteller at partiet har opplevd stor suksess ved å sende live fra Stortingsdebatter.

Rødt: – Ekte spiser fancy til frokost

Det er et internt «slagord» blant kommunikasjonsarbeiderne i partiet Rødt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Iver Aastebøl har jobbet som kommunikasjonsansvarlig i Rødt siden starten av 2013. Han mener at stunt og ting som blir for «reklamete» egentlig ikke har så stor verdi, og at det som gjelder er den gode én til én kontakten med velgerne.

Den 13.september skal Stortingsvalget gjennomføres, og i alle partiene er nå planleggingen i full gang.

– Det blir stadig viktigere å finne kanaler og teknologi som vi kan bruke til å snakke med folk, uten å måtte møte de ansikt til ansikt på de vanlige arenaene. Vi forbereder oss på en helt annen type valgkamp enn tidligere, med tanke på korona, sier Aastebøl og legger til:

– Men det er den utviklingen valgkampene har gått de siste årene uansett. Det blir mye nett og mye telefon.

Kommunikasjonsansvarlig Iver Aastebøl på Rødts valgvake i 2019.

– Vi har forsåvidt hatt en plan hele veien, og kampen mot økte forskjeller er det viktigste for oss og vi skal klare å holde fast i det vi mener er viktigst, og ikke la seg dra av gårde av alle andre.

Han forteller at når det gjelder kanalvalg har partiet, også før korona, jobbet for å finne kanaler der de kan få direkte kontakt med flest mulig, enten det handler om telefon, SMS eller nett.

– Den tradisjonelle valgkampen der man står på et tilfeldig gatetorg og håper man treffer på noen som vurderer stemme på deg var på vei ut lenge før korona.

– Handler om å snakke med folk

I tidligere intervjuer KOM24 har hatt med de andre kommunikasjonssjefene i de andre partiene, kom det frem at flere av partiene samarbeider med ulike byråer.

Blant annet har Arbeiderpartiet et løpende samarbeid med TRY og Storm 121. Sosialistisk Venstreparti kunne fortelle at de tidligere har samarbeidet med det oslobaserte reklamebyrået Brunch.

– Jeg mener at verdien av stunt og ting som blir for «reklamete» er overdrevet. Jeg tror det er én til én kontakt som til syvende og sist avgjør og hva du faktisk har å melde av politiske saker og kandidater som stiller opp. Selvfølgelig er det en hel bransje der ute som er interessert i å fremstille en valgkamp som mer komplisert enn det egentlig er, men i bunn og grunn handler det om å snakke med folk, sier Aastebøl.

Han legger til at partiet i denne valgkampen stiller med et helt annet bakkemannskap enn i Stortingsvalget tilbake i 2017.

– De store partiene har alltid fordeler, og det handler ikke bare om penger, men de har tilgang til omtale i media og på NRKs debattflater der vi er sterkt underrepresentert. Det er klart det er en stor utfordring, og også et demokratisk problem spør du meg.

– Derfor blir viktig for oss å kunne stå på egne ben, og det å ha en plan for direkte velgerkontakt blir desto viktigere. Heldigvis her i Norge er det ingen partier som styrer media.

Livesendinger

Innad i Rødt fungerer Aastebøl som kommunikasjonsansvarlig i en delt stilling mellom både partikontoret og Stortinget. I tillegg har de også en halv stilling på Stortinget, og to på partikontoret som jobber med det digitale.

– Så er det litt sånn at vi er et lag, og vi er flere som jobber litt med presse knyttet til sakene en kan noe om. Vi er opptatt av at alle som jobber med politikk også kan være i stand til å snakke med en journalist. Det er ikke så mange hemmeligheter der, sier Aastebøl.

Blant annet har de en innholdsprodusent på huset som startet i en 40 prosent stilling som nå har økt til en full stilling.

– Facebook og de andre sosiale mediene blir stadig mer kresne på hva de gir spredning, sier han og forteller at de vokser stadig og at det er naturlig at også kommunikasjonsarbidet eser ut frem mot valget.

– Vi har lenge satset mest på Facebook. Vi må være best der det er flest folk, men vi henger også i andre kanaler.

Rødt har satset på video, og de har egne serier og livesendinger som er tilpasset partiets lokale medlemmer slik at de kan samles og se på. Eksempelvis har de et eget YouTube-show som avholdes flere ganger i året.

– Vi har tenkt at siden vi ikke har mer penger enn de andre, er det ikke vits å konkurrere på å lage de mest fancy filmene med drone. Det kan alle med penger kjøpe seg foran oss på. Vi har internt slagord her som sier at «ekte spiser fancy til frokost». Vi vil mye heller ha en livevideo av Marie eller Bjørnar som snakker rett i kamera om det som skjer her og nå, enn de flotte reklameproduksjonene, sier han.

Når det gjelder satsing på innhold, har partiet opplevd suksess med å streame live fra de ulike Stortingsdebattene. Partiet var også det første til å satse på dette.

– Det har vi god suksess med, og er også noe vi synes er morsomt å gjøre. Vi ble positivt overrasker over hvor mange som er interessert i hva som foregår her og nå, avslutter han.


Powered by Labrador CMS