MENINGER:
Lokale helter i podkasten
«Hvorfor skal vi bruke tid og krefter, og ikke minst mye penger på å promotere eksterne podcast-stjerner, når vi kan finne dem i egne rekker?», skriver Rune Jevne Sjøhelle og Janna Myerscough Aarvik i PWC.
Denne artikkelen er over to år gammel.
M24 skriver at Koro (Kunst i offentlige rom) har leid inn Kåre Magnus Bergh til å lede sin podkast om kunst, og vi ser at flere aktører velger å bruke eksterne podkastverter til å lede sine podcaster. Vi i PwC har holdt på med PwC-podden i over tre år, og vi vil slå et slag for den lokale podkast-helten.
Mer enn to av fem nordmenn lytter til podkast. Og nye podder popper opp som paddehatter. Å treffe blink og få mange lyttere har blitt en kunst. For oss i PwC gjør interne programledere spesielt to ting: De skaper stolthet internt. Og de knytter oss og lytterne nærmere Norges viktigste ledere.
Bare 9 prosent svarer at det er viktig for dem at programlederen er kjent, ifølge Den Store Podrapporten for 2021. Det har vi lyttet til.
PwC er et av norges største konsulenthus og vi er et fellesskap av over 2300 problemløsere som hver eneste dag jobber for å løse problemer for kundene våre, og bidra til at de vinner tillit. Det er revisorer, ingeniører, økonomer, samfunnsvitere, teknologer og mange flere. Vårt eneste produkt er folkene våre – og de er vi stolte av.
Så når vi lager PwC-podden handler dette om å skape en arena for å diskutere ulike problemstillinger i samfunnet, og en anledning til å få sentrale samfunnsaktører til å dele sin kunnskap. Vi har hatt gjester som Erna Solberg, Øyvind Eriksen og Anita Krohn Traaseth og vi velger våre egne folk som programledere.
Trioen Eivind Nilsen, Steinar Hareide og Signe Moen har etterhvert blitt drevne programledere, og bytter på å lede podkastene. Eivind er revisor og jobber blant annet med kunder i mediesektoren. Steinar er jurist og ekspert på skatt og Signe leder revisorenes fagavdeling.
Vi har som hovedregel at vi ikke har flere pwc’ere enn programlederne, Vi vil ikke snakke om oss selv, men det som målgruppa vår er interesserte i. Det kan være alt fra atomkraft i klimaperspektiv eller CRM-system til cyber-sikkerhet. Strategien er å by på kunnskap. Lytterne skal bli litt klokere etter å ha hørt podcasten. Og det klarer interne helter like godt som kjendiser!
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.