Julepraten 2022:
Karl i Los&Co deler hvilke tre bransjeuttrykk han er lei, og hvilke tre som vil prege 2023
– Så mange viktige saker, pakket inn i et så ullent uttrykk som alle kan si og ingen helt skjønner.
KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det kreatør i Los&Co, Karl Nystøyl, som svarer i julepraten.
– Hva gjør du i julen?
– I år er det Sørlandsjul. Vi drar til familien på Lista, Norges lille Skagen, og går tur langs strendene med gode venner.
– Hva står på middagsbordet på julaften?
– Sauer er ålreite dyr, også når de er konvertert til pinnekjøtt. Har enda til gode å møte en eneste vestlending som frivillig har gått over til svineribbe. Hyggelig med alt snakket om sprø svor, men det er bare litt mye kjøtt som smaker litt lite.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?
– Tre Oslo-baserte lyttetips: Minnesotabandet «Low» med «Just like Christmas» når du kjører i lett snødrev og hører dem synge om snø og Oslo. Når det lukter julemiddag og høytid, sett på Oslo Domkor sin aller flotteste «Deilig er jorden», med de lyse overstemmene og fullt orgelbrus. Når alle er mette og søvnige utpå kvelden, sett på hele plata «Superbells» med «Spirit in the Dark». Funky, funky og nedpå juleinstrumental, spilt inn på Bjølsen.Lesetips: Knott og Tott – eller «Hjem til Reims» av Didier Eribon, om du foretrekker barndom, skam og klassereise.Film: «Smoke» av Paul Auster og Wayne Wang. En deilig dose New York, masse røyking av sigarer og en søtladen julehistorie til tonene av Tom Waits’ «Innocent when you dream».
– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– Det må være sommerens turné gjennom Europa i elbil, ned til Kroatia og tilbake. Tips: Send familien hjem med tog, kjør bilen alene gjennom Tyskland, om natten, med Kraftwerks «Autobahn» på anlegget. Spill høyt og kjør fort!
– Hvilke tre bransjeuttrykk er du mest lei av, og hvilke tre tror du vil prege 2023?
– Vanskelig å velge, men her er tre av de som får det til å klø rundt om på kroppen:
Bærekraft: Så mange viktige saker, pakket inn i et så ullent uttrykk som alle kan si og ingen helt skjønner. Et ord som kan brukes av både de som vil redde kloden og markedsførere som vil si at “Mental Availability … er den bærekraftige veien å gå for å øke penetrasjon og dermed skape vekst.”
Konvertering: Når resten av verden hører om konvertering, tenker de på folk som skifter religion. I vår bransje betyr det at noen takker ja til et nyhetsbrev.
«Omvendt historiefortelling» til filmer i sosiale medier: Klokken! Hva er det som går og går og aldri kommer til døren?
Tre som vil prege 2023:
GDPR: Vi kommer til å fortsette å klikke vilkårlig på hvilke cookies vi godtar, uten å lese den lange teksten.
Algoritme: Vi kommer til å bruke også neste år på å prøve å skjønne algoritmen.
Kreativitet: Kall meg naiv, men jeg tror fortsatt at det er et stort rom for alle ideer og løsninger som er annerledes.
– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2023?
– For å være helt ærlig, tror jeg det blir et krevende år for mange. Men vi bor fortsatt i verdens beste land, så det er bare å krumme nakken og skrive noe viktig, lage noe flott.
– Hva er ditt nyttårsforsett?
– Løpe enda mer og enda lenger. Krumme nakken og lage noe flott.