#MinJobb
I tenårene postet Kine filmer på YouTube - nå jobber hun med PR i Trigger
– Det er skremmende at kommunikasjon potensielt ikke vil nå frem til en del av innbyggerne fordi de ikke mestrer eller har tilgang på digitale verktøy, sier hun i #MinJobb-spalten.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.
I dag kan du bli litt bedre kjent med juniorrådgiver Kine Paulsen Austerslått i Trigger.
– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?
– Tittelen min er junior PR-rådgiver, og jeg jobber for Trigger Oslo. Arbeidsoppgavene mine består hovedsakelig av redaksjonell PR i form av tekstproduksjon og innsalg til mediene. Samtidig driver jeg også med innholdsrådgivning, og lager innhold til sosiale medier for ulike kunder.
– Hva liker du best med jobben din?
– Jeg liker å gjøre mye forskjellig, og i Trigger er jeg heldig som får gjøre akkurat dét. For meg er det viktig å ha en variert hverdag hvor jeg får muligheten til å utvikle meg og prøve nye ting. Nå er jeg såpass ny i bransjen, så jeg forsøker å finne min plass, og finne ut hva jeg vil bli best i. Så langt elsker jeg å motta briefs, jobbe med kampanjer og skape gode resultater!
– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?
– Vanskelig spørsmål. Jeg har ikke rukket å mislike noen arbeidsoppgaver enda, men timeføring og enkelte andre administrative oppgaver er nok ikke det morsomste jeg vet om.
– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?
– Jeg har alltid hatt interesse for det som rører seg i samfunnet, enten det er trender, teknologi eller andre samfunnsaktuelle temaer. Jeg liker å formidle historier, og er glad i å skrive og produsere innhold. I tenårene hadde jeg min egen YouTube-kanal hvor jeg publiserte egne filmer, så jeg har alltid hatt lyst til å gjøre noe kreativt eller skape noe i en eller annen form.
– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?
– Det som inspirerer meg mest i bransjen er unge, hardtarbeidende talenter. Jeg synes at vi unge må bli flinkere til å ta plass, tørre å ta sjanser og vise hva vi duger til.
– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?
– I det siste har jeg blitt imponert av fine og betydningsfulle kampanjer som «Tusen spørsmål til de tusen hjem» og «Snart finnes jeg ikke lenger, men det gjør du». De får oss til å tenke, oppfordrer til å ta viktige samtaler og bidrar til endring.
– Hva er god kommunikasjon?
– God kommunikasjon for meg er kommunikasjon som engasjerer, får folk til å føle noe, og som blir husket i lang tid. Det kan også være ord og uttrykk som plutselig blir en del av dagligtalen –«vippse», «snappe» og »voie». Du har gjort noe riktig når merkevaren din blir en del av allmennspråket. Jeg synes sånt er litt gøy da.
– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?
– Det blir nok vanskelig for mange å henge med i den teknologiske utviklingen. Vi opplever allerede et klasseskille mellom digitale outsiders og resten av befolkningen. Det er skremmende at kommunikasjon potensielt ikke vil nå frem til en del av innbyggerne fordi de ikke mestrer eller har tilgang på digitale verktøy.
Flere svar på #MinJobb-spalten kan du lese her.