Lokalvalg 2023:
Disse formene for markedsføring satser Venstre på i valgkampen
Venstre har store forventninger til et godt valgresultat og bruker tid på å instruere om effektive valgkampstrategier.
I forberedelsene med kommunevalget legger Venstre vekt på å utvikle et overordnet budskap og en tydelig strategi som gjør partiet gjenkjennelig. Dette forteller kommunikasjonssjefen i Venstre, Thomas Tangen, i et intervju med KOM24.
Venstre stiger fra 4 prosent i juni til 5,7 prosent i juli på Klassekampens og Nationens julimåling. Partiet er det eneste med en endring i oppslutningen utenom feilmarginen.
– Venstre ser optimistisk framover, og har store forventninger til et godt valgresultat, sier Tangen.
Driller kandidatene
Strategien deres går i all hovedsak ut på å bidra til at lokalpolitikken deres når fram med sitt budskap.
– Skolering og samkjøring er viktig for å nå ut med budskapet.
En del av jobben til kommunikasjonsstaben nå er å trene opp partiets førstekandidter landet rundt.
Venstre bruker tid på å instruere om effektive valgkampstrategier, inkludert hvordan de skal nå ut til velgere, mobilisere støtte og bygge relasjoner med potensielle velgere.
– Venstre skal bistå og støtte lokale lag og kandidater, spesielt der det er nødvendig å gjøre det bra. Dette innebærer å hjelpe med budskap, markedsføring og også gi økonomisk støtte, sier Tangen.
Det viktigste kommunikasjonsteamet gjør er å engasjere velgere og aktivisere medlemmene. Venstre står på stand, går fra dør til dør og deler ut brosjyrer. Tangen mener at dette engasjementer er desto viktigere enn å legge store summer i annonser.
Intens digital valgkamp
I 2019 skrev Medier24 om valgkampen, da ble det kjent at flere parti vraket annonsering i papiraviser og brukte de fleste av annonsemidlene i sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat i stedet.
Årsaken var at det var for dyrt å annonsere på papir. Enkelte parti hadde ikke brukt papiraviser til å annonsere i siden valgkampen i 2015.
Venstre reklamerer på nett, kollektiv transport og andre offentlige steder. I norsk sammenheng går større pengesummer enn noen gang inn i kommunikasjon og PR.
– I år har vi også satset på innholdsmarkedsføring, sier Tangen.
Når det gjelder sosiale medier, reflekterer kommunikasjonssjefen over om valgkampen blir mindre intens eller mer intens enn tidligere.
– Det virker som det er mindre splittelse i sosiale medier. Vi bruker ikke mye ressurser på å forsvare pariet. Det har endret seg, forteller Tangen som opplyser om at Venstre tidligere har måtte bruke store krefter på å svare på alle angrepene i sosiale medier.
Tangen er imidlertid tydelig på at det økonomiske blir mest utfordrende i denne valgkampen.
– Med betydelig mindre budsjetter må vi jobbe smartere når det gjelder pengebruk, det er vår største utfordring, understreker Tangen.
Forhandler avtaler
Venstre har fire kommunikasjonsrådgivere, de utgjør sammen med de alle politiske rådgivere og flere statssekretærer et kommunikasjonsteam.
Men de får og noe ekstern hjelp til annonsering og reklamekampanjer.
– Mye gjøres internt, og det er ikke mye ekstern hjelp vi bruker, sier Tangen som også avslører at pariet har forhandlet frem avtaler sentralt på reklame.