Fra venstre: Peder Mittet (Administrerende direktør i Publicis Norge) og Thomas Bjerkli (Innovasjons- og teknologisjef i Publicis Norge.)

Publicis Groupe planlegger milliard­investeringer i KI

På tross av vanskelige makroforhold, fortsetter Publicis Groupe globalt sin fremgang, med 5.3% organisk vekst i første kvartal. Nå skal gå hardt inn for å investere i kunstig intelligens.

Publisert

Det opplyser Publicis selv i en pressemelding.

Hele 3,5 milliarder kroner skal investeres i produktutvikling innen kunstig Intelligens over de neste tre årene. 

Bare i år har Publicis-gruppen budsjettert nesten 1,2 milliarder til opplæring, rekruttering, infrastruktur og utvikling.

– De kreative bransjene er blant dem som påvirkes først av utviklingen innen KI. De som ikke investerer nå blir fort bli utkonkurrert, sier administrerende direktør i Publicis Norge, Peder Mittet.

For et år siden lanserte gruppen PublicisGPT.

Da Publicis-gruppen nylig la frem tall fra fjoråret og første kvartal, annonserte de samtidig at de over de neste tre årene skal investere 300 millioner euro i KI i en ny plattform som heter Core AI. 

Satsingen skjer i partnerskap med et knippe «co-creation partners», blant andre Adobe, Microsoft, Meta og OpenAI.

– Her har vi virkelig nytte av Publicis´ skala globalt. Med 45.000 ingeniører og analytikere blant sine ansatte, har Publicis unike forutsetninger for å utvikle og skalere Core AI til alle deler av organisasjonen. Dette vil gi oss konkurransefortrinn og tilføre verdi for kundene våre innen et område som utvikler seg lynraskt, sier Mittet.

– Vi har eksperimentert og jobbet med automatisering og egne KI-løsninger lenge, men den nye strategien blir et veiskille, forklarer Thomas Bjerkeli, som er innovasjons- og teknologisjef i Publicis Norge. 

Bjerkeli understreker at KI-satsingen ikke handler om å spare kostnader, men om å øke verdien for kundene ved å styrke alle leddene i Publicis’ leveranser.

– Teknologien gir oss nye muligheter som gjør leveransene våre bedre, men det vil alltid være folka våre som skaper den største verdien gjennom kreativitet, innsikt og god rådgivning hver dag – i fremtiden med Core AI som uunnværlig hjelpemiddel, avslutter han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS