Ser vi mot mediebyråene som opplever den største lønnsveksten, kommer det fram at ansatte er mindre fornøyd med egen lønn enn de andre kategoriene som har svart i undersøkelsen. Og halvparten meddeler at de er åpen for å bytte jobb i løpet av 2022

Vinneren med høyest lønnsvekst er bransjens minst lojale ansatte

Det kommer fram i Tefts Bransjerapporten.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Den gjennomsnittlige lønnsveksten for ansatte i kommunikasjonsnæringen ligger på 5,5 prosent, men andelen som enten ikke har økt eller gått ned i lønn utgjør 41 prosent. 39 prosent har økt sin lønn med inntil 10 prosent, og 20 prosent har økt sin avtalte lønn med mer enn 10 prosent, viser ferske tall fra Tefts Bransjerapporten som ble lagt fram onsdag.

Ansatte i kanalene eller mediebyråene har en lønnsvekst rundt 7 prosent, som er det høyeste. Den laveste lønnsveksten finner vi i reklamebyråene, store annonsører eller ansatte i PR-/Contentbyråene, hvor den ligger under 5 prosent.

Lønnsvekst:

Store annonsører: 4,7 prosent

Små annonsører: 5,4 prosent

Mediebyrå: 7,5 prosent

Reklamebyrå: 4,4 prosent

PR-/Contentbyråene: 4,8 prosent

Kanalene: 7,7 prosent

Selv om reklamebyråene har opplevd den laveste lønnsveksten, er dette den mest populære byråkategorien, og nesten halvparten som svarer i undersøkelsen, sier det er uaktuelt å bytte jobb dette året. Muligheten for å bli partner eller medeier trekkes fram som en viktig faktor og motivator for å jobbe i et reklamebyrå, i tillegg til arbeidsmiljøet.

Lønn er største motivator

Ser vi mot mediebyråene som opplever den største lønnsveksten, kommer det fram at ansatte er mindre fornøyd med egen lønn enn de andre kategoriene som har svart i undersøkelsen. Og halvparten meddeler at de er åpen for å bytte jobb i løpet av 2022, hvorav 31 prosent bekrefter at de skal bytte jobb. Av de som vurderer å bytte jobbe, begrunner 70 prosent at lønn er topp prioritet, selv om tallene fra Teft-rapporten tyder på at ansatte i mediebyråene har lik lønn sammenlignet med lignende stillinger i andre byråer og annonsører.

For kanalene fremgår det at lønnsveksten ligger på hele 7,7 prosent. I denne gruppen planlegger en av tre å bytte jobb, og totalt er litt over 50 prosent av de ansatte positive til å bytte jobb. I rapporten lander Teft på at dette er bransjens minst lojale ansatte – de mest lojale finner vi i reklamebyråene. Av ansatte i kanalene er 75 prosent svært opptatt av høyere lønn, hvis de skal bytte jobb.

Videre tar rapporten for seg de ansattes motivasjon for å bli værende i den jobben de har, rangert i en topp ti liste. Lønn finner veien til en sjetteplass, men noterer topplassering når vi ser hva som er største motivasjon for hva ansatte ønsker i sin neste jobb.

Også i 2020 var lønn det viktigste ønsket for neste arbeidsgiver. Over halvparten har dette som topp prioritering.

Powered by Labrador CMS