Kjetil, Bente og Paal er de mest populære sjefene i bransjen
Bransjens mest populære ledere svarer på hvorfor de er så populære.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Vi er opptatt av å være en attraktiv arbeidsplass. Dette er en tilbakemelding på at vi i utgangspunktet gjør ganske mye riktig. Det avspeiler at de folkene som jobber i selskapet antakelig har det ganske bra. Det er er det viktigste signalet til markedet, hvordan de har det.
Det sier Kjetil Try til KOM24.
Onsdag kommer Tefts årlige bransjerapport ut og den viser at TRY er den tredje mest attraktive arbeidsgiveren i bransjen og at Kjetil Try selv er den nest mest populære lederen for folk i kommunikasjonsbransjen, bare slått av Kristin Skogen Lund.
– Fin posisjon å ha
Teft skriver i sin rapport at TRY-konsernet er den sterkeste, selvstendige merkevaren i arbeidsmarkedet for markedsførere og kommunikasjonsfolk.
– Det er en fin posisjon å ha i forhold til å rekruttere flinke folk. Det er mange som har lyst til å jobbe for oss, blant de er det jo noen flinke, sier Try.
– Hva gjør dere rett?
– Vi har lenge vert sett på som et selskap som er veldig fast bestemt på å skulle være gode. Når du begynner i TRY opplever mange at de begynner å jobbe med masse andre flinke folk, det er stimulerende, sier han.
Kjetil Try er opptatt av å fremme at de er et sted hvor det er stor grad av frihet.
– Av og til blir det nevnt at vi er et slags anarki under kontroll. Det betyr at folk har stor grad av frihet, men det funker bare om det er masse gode mennesker som ikke er avhengig av å bli ledet av andre. Det er stimulerende for mange, at lykkes du har du stor frihet til å, om å ikke gjøre som du vil, men det er lite rapportering til overordnede. Så er det selvfølgelig folk med lederstilling her, men det er stor frihet, sier han og legger ubeskjedent til:
– Og så er det en veldig, veldig, veldig, veldig snill sjef, sier han og ler.
– Hvorfor kommer du så bra ut på disse kåringene?
– Når det er fint å være i TRY, er sikkert Kjetil Try en hyggelig fyr også, sier han og mener at dette er et spørsmål som andre kan svare bedre på enn han selv.
Intuisjon og magefølelse
Try sier at han ikke har noen ledelsesfilosofi.
– Det går mye på intuisjon og magefølelse. Det har gått ganske bra i 23 år, sier han.
Han drar fram at han mener han selv er god til å delegere ansvar, noe som er viktig når de består av mange selskaper.
– De som leder de selskapene har ganske vide fullmakter. Så lenge de gjør en god jobb, legger jeg meg ikke opp i det, sier han og mener at skal man bruke tiden effektivt er det ikke bra å bruke den på å kontrollere andre.
Rett under Kjetil Try på listen over de mest populære lederne i bransjen finner vi Bente Kvam Kristoffersen i Trigger. Hun sier det er stas å komme på listen sammen med folk hun beundrer.
– Man prøver å gjøre en god jobb hele tiden, så det gir en anerkjennelse over jobben en legger ned, sier hun.
– Hvorfor er du en populær leder?
– For meg er det utrolig fint at folk vil jobbe i lag med meg og Trigger-gjengen. Jeg tror det handler noe om at jeg tør å si fra og er åpen når det går bra og dårlig. Jeg tror folk setter pris på en ærlig leder, sier hun.
Prøver å ta plass i bransjen
Kvam Kristoffersen sier at hun har prøvd å ta litt plass i bransjen på vegne av bransjen og prøver å få ting til å endre seg til det positive hele tiden.
– Det blir forhåpentligvis lagt merke til og man heier på det, sier hun.
Og hun tror det kan være strategisk lurt å ha en synlig posisjon i bransjen. Særlig når det kommer til rekruttering og forteller at hun ofte får åpne søknader sendt direkte til seg.
– Når markedet blir tøffere for å få tak i flinke folk, om du ikke da har en eller annen posisjon og lederen er lite synlig, så har det betydning, sier hun.
Paal Fure, CEO i dentsu Norge og Nord Europa, peker som Kvam Kristoffersen på viktigheten av å være synlig.
– Det er vanskelig å komme inn på listen bare ved å være en god leder, man må være synlig og på et eller flere vis utmerke seg positivt ved å engasjere seg på ulike arenaer, sier han og legger til at han er stolt og glad over å være på listen og setter pris på de folkene som er sammen med han på listen. Fure sier at det er folk som ikke bare er opptatt av å selge seg selv eller sin egen virksomhet.
Han mener og at det er et suksesskriterie å ha en synlig ledelse.
– Bekreftelse
– Om man følger klassiske omdømmemodeller er en synlig toppleder med og styrker virksomhets posisjon og attraksjonskraft blant ulike interessenter, som for eksempel ansatte og potensielle kunder og ansatte. så er det virksomheter som lykkes uten det. suksesskriterie å ha synlig ledelse.
– Er det et tegn på at man har lyktes ved å komme på denne listen?
– Når man velger å være en synlig leder, da er det en bekreftelse å se at det er en respons på den tilstedeværelsen, sier han og peker på at han og mange flere fra dentsu er veldlig engasjerte i utviklingen av marketingfaget og ganske aktive i mange faglige forum.
– Det bidrar nok positivt til slikt som dette.