Jarle Thalberg, forhandlingsdirektør i GroupM Nexus (med mediebyråene EssenceMediacom, Wavemaker og Mindshare), og Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen, presenterer Mediebarometeret.
Jarle Thalberg, forhandlingsdirektør i GroupM Nexus (med mediebyråene EssenceMediacom, Wavemaker og Mindshare), og Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen, presenterer Mediebarometeret.

Mediebarometeret: Reklamemarkedet står i ro

Til tross for OL og EM er det bare en marginal vekst å spore. 

Publisert Sist oppdatert

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser samme omsetningsnivå som fjoråret etter årets sju første måneder.

– Den totale reklameomsetningen som går via mediebyråer har en liten oppgang på 0,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det utgjør en økning på nærmere 11 millioner kroner, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen i en pressemelding.

Forhandlingsdirektør for GroupM Nexus, Jarle Thalberg, sier dette om omsetningen hittil i år:

– Annonsemarkedet startet svakt som vi forventet med en nedgang i første kvartal på hele 5,4 prosent. Juli var en sterk måned for mediene drevet både av fotball-EM og OL. Det betyr at vi for første gang i år har en vekst akkumulert, sier Thalberg.

Mediekategoriene med vekst

Utendørsreklame viser en økning på 11,4 prosent. Dette er en økning på over 43 millioner kroner fra samme periode i fjor. Kino viser en økning på 10,7 prosent, noe som utgjør ni millioner kroner.

­– Utendørs har kraftig vekst i år og har også en god julimåned. Sommersesongen er jo da utendørs er på sitt beste med lange og lyse kvelder hvor folk er mye ute og kan bli påvirket av utendørsreklame. Utendørs har nå en andel på 8,1 prosent av totalmarkedet, og dette er all time high for utendørs. Utendørs er et medie som vi tror kommer til å gjøre det bra også videre, og vi forventer at de kan nærme seg ni prosent av mediemarkedet i løpet av noen år, sier Thalberg.

Lydreklame kan vise til en omsetningsøkning på over 36 millioner sammenlignet med samme periode i 2023. Det er en oppgang på 12,2 prosent. Radio har en oppgang 7,5 prosent, og det utgjør nærmere 21 millioner. Podkast viser fortsatt god vekst fra samme periode i fjor med en økning på 70,4 prosent. Denne mediekategorien øker med nærmere av 16 millioner kroner.

– Lydmediene har gjort det veldig bra de siste årene, og også i år er det kraftig vekst. Podkast vokser kraftig, selv om det fremdeles er små tall. Radio er jo en av de tradisjonelle mediekanalene som virker å klare seg bra. Mange kunder har funnet ut at radio gir god effekt, og radio er jo en kanal som ikke har tapt så mye daglig dekning sammenlignet med for eksempel TV, sier Thalberg.

Digitale medier samlet ligger på samme nivå som fjoråret, og det er både økning og nedgang i noen underkategorier. Det er kategoriene video, sosiale medier og influencer marketing som øker. Video har en økning på nærmere 45 millioner kroner (12,2 prosent), sosiale medier øker med over 24 millioner kroner (4,2 prosent) og influencer marketing øker med 2,8 millioner (17 prosent). 

Mediekategoriene med nedgang 

Som nevnt er det også nedgang i mediekategorien «digitale medier», og det er display som har den største nedgangen i kroner, med nærmere 43 millioner (4,5 prosent). Søk har en nedgang på 7,7 prosent som utgjør omtrent 28 millioner kroner.

– Display er kraftig ned og er ikke akkurat i vinden, selv om det er store penger som fremdeles går til Display. Vi ser at spesielt digital video gjør det bra, og her forventer vi videre vekst. Her er det ofte utfordringer med ledig varelager, spesielt hos de norske publisistene, sier Thalberg.

TV har en nedgang på 1,7 prosent, som utgjør nærmere 29 millioner kroner. 

Printmedier og DM er redusert med over 79 millioner kroner fra samme periode i fjor, hvor dagspresse står for en nedgang på 17,7 prosent (28 millioner) og DM står for en nedgang på 15,9 prosent som er i overkant av 43 millioner kroner.

– TV hadde en veldig god julimåned, men en oppgang på hele 12,2 prosent. Dette skyldes at vi har hatt både fotball-EM på TV 2 og OL hos Warner Bros Discovery. Det gjør at TV nå kun er ned 1,7 prosent etter å ha vært ned hele 8,8 prosent etter Q1. TV står fortsatt sterkt hos annonsørene, men det er en stor utfordring for TV-husene med stadig synkende TV-seing og overgang til strømmetjenester, sier Thalberg.

Prognose for året

– GroupM sin prognose fra i fjor høst var at vi skulle få en svak start, men så ville markedet hente seg inn og lande på 1 prosent vekst. Dette ser ut til å kunne stemme godt, og det kan fort skje at vi får en vekst på over 1 prosent når året er omme. Gitt inflasjonen så er jo det fremdeles en nedgang hvis en justerer for inflasjonen, avslutter Thalberg.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS