Har mistet 100 millioner i omsetning på to måneder
– Det er røde tall, men ingen krisetall.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det er negativ utvikling også i starten på 2021, men ikke mer enn at det er muligheter for å hente seg inn igjen. , mener Merete Mandt Larsen, daglig leder hos Mediebyråforeningen.
Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen for årets to første måneder foreligger nå. Den viser en tilbakegang på 7,3 prosent sammenlignet med samme to måneder i fjor , det tilsvarer en nedgang på rundt 100 millioner kroner. Barometeret viser reklameomsetningen via mediebyråene i Norge. I de første to månedene av 2021 ble det omsatt reklame via mediebyråene for 1,33 milliarder kroner.
– Ingen krisetall
– Det er røde tall, men ingen krisetall, sier Mandt Larsen.
Pandemien startet for fullt i Norge i mars måned 2020, med blant annet nedstengning av kinoer fra 12. mars. Tallene for de to første månedene i 2021 sammenlignes.
Når det gjelder de største reklamebærerne, så kan digitale medier vise til en oppgang totalt på 2,3 prosent i januar og februar i år sammenlignet med samme periode i fjor. Av de etablerte digitale-kanalene, økte sosiale medier mest med 26 prosent. Video økte med 1,4 prosent.
Infuencere
– Digitale medier som reklamebærer fortsetter å øke. Kategorien inneholder stadig flere underkategorier. Ikke minst sosiale medier fortsetter sin sterke fremgang, og her er det de multinasjonale selskapene som tar for seg i det norske reklamemarkedet, sier Mandt Larsen.
Det er to nye reklamekategorier i Mediebarometeret for 2021. Det er kategorien influencer marketing hvor det ble omsatt for 2,6 millioner kroner og podcast med en omsetning på 3,3 millioner kroner i årets to første måneder.
Mediebarometeret landet i 2020 på en nedgang på 11,7 prosent sammenlignet med 2019. Det ble i fjor omsatt reklame via mediebyråene i Norge for 8,52 milliarder kroner.