Andrine Davidsen jobber som kommunikasjonsrådgiver i Nucleus.

#MinJobb

Nucleus-Andrine teller alltid ned fra tre før hun skal sende ut en viktig mail

– Jeg får litt puls når jeg skal trykke på «send»-knappen, sier hun.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det kommunikasjonsrådgiver Andrine Davidsen i Nucleus som svarer på #MinJobb.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– I Nucleus er jeg kommunikasjonsrådgiver og jobber mye med PR. Jeg driver mye med samfunnskommunikasjon om dagen, med nabohenvendelser og interesseanalyser og alt det innebærer, men jeg gjør også mye med medieinnsalg, og skriver pressemeldinger og artikler for forskjellige kunder.

– Hva liker du best med jobben din?

– Jeg liker veldig mye med jobben min, og noe av det rutinemennesket i meg setter veldig pris på er at hver uke er forutsigbar, men også ikke. Likevel liker jeg spesielt godt når jeg kan sette meg ned og arbeide med en tekst. Det kan være en ganske enkel oversetting av en engelsk eller dansk pressemelding, eller å skrive noe helt fra start. Da kan jeg leke med språket og formuleringer – og diskutere med kollegaer hva som kan funke eller ikke funke for hvert enkelt case. Det er en perfekt kombinasjon av hjernetrim og plankekjøring.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Den skumleste arbeidsoppgaven min er å sende ukesrapporter til alle de viktige personene hos de internasjonale kundene jeg jobber med. Jeg får litt puls når jeg skal trykke på «send»-knappen, og må alltid lese gjennom og sende e-posten til meg selv minst to ganger i frykt for å ha skrevet feil eller at layouten ikke ser riktig ut. Og så teller jeg alltid ned fra tre før jeg trykker på send.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Jeg har alltid sagt at «hvis jeg trenger matte for å bli det, så vil jeg ikke bli det». Så heldigvis for meg har jeg alltid likt å snakke med folk, skrive korte og lange tekster, analysere setninger og meninger, og diskutere språk og formuleringer! Jeg synes det er ordentlig gøy – og utfordrende – hvordan tekst kan oppleves og tolkes så forskjellig av ulike mennesker og grupper.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Det er mange flinke folk i bransjen, og jeg kan bruke mye tid på å lese kommentarfelt og Twitter-diskusjoner fra kjente og ukjente i medie- og kommunikasjonsbransjen. Men de som inspirerer meg mest møter jeg hver dag på jobb. I Nucleus blir kunnskap og erfaringer delt og diskutert over en lav sko, og jeg lærer noe nytt hver dag. Det er veldig inspirerende å følge med på bredden i byrået, og se hvordan ulike rådgivere løser forskjellige kommunikasjonsoppdrag.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Det er mange psykiske, fysiske og kroniske sykdommer som markeres hvert år, og jeg blir alltid like imponert over engasjementet som skapes gjennom kommunikasjon, både fra foreninger, influensere, offentlige personer og privatpersoner. Siden vi er oktober nå, vil jeg trekke frem Kreftforeningen som er utrolig flinke til å markere og opplyse en hel befolkning om brystkreft.

– Og så blir jeg alltid imponert over engasjementet til Else Kåss Furuseth, sist da hun markerte Verdensdagen for psykisk helse 10. oktober. Da kan jeg scrolle i kommentarfeltet lenge, og bli ordentlig glad for å se hvor viktig det er at budskapet treffer så mange mennesker.

– Hva er god kommunikasjon?

– Som utgangspunkt er kommunikasjon god når den treffer de det gjelder, og mottakerne forstår budskapet som det var intendert. De har blitt brent fast i hjernen min av læreren jeg hadde i Kultur og Kommunikasjon 1 på videregående. Hvordan man bruker modellen i praksis er åpen for tolkning og tilpasning, og det er det jeg synes er så gøy med kommunikasjon!

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– En av mange utfordringer fremover blir å fortsette med kommunikasjon på internett og digitale plattformer, samtidig som personvern og sikkerhet skal ivaretas. Spesielt når retningslinjer, oppdateringer, trender og endringer skjer så fort.

Powered by Labrador CMS