Vikestrand og Fimreite.

Vest politidistrikt: – Vi måtte finne en måte å nå de under 30 år

Gjennomsnittsalderen for Vest Politidistrikts følgere på sosiale medier var fra 30 til 40 år. TikTok ble løsningen for å senke terskelen blant barn og unge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(QUALITY HOTEL EDVARD GRIEG, BERGEN): Politiets Nettpatrulje Vest startet 1. oktober 2019 med null følgere på TikTok. Tre år senere har Nettpatruljen Europas største politi-profil på TikTok.

– Vi startet på Facebook og Instagram, men etter en måned fant vi ut at vi ikke nådde ut til den målgruppen vi ville, forteller kommunikasjonsrådgiver, Ragnhild Vikestrand fra scenen under den siste konferansen til Social Media Days i Bergen.

Hun har ansvar for koordinering og utvikling innen sosiale medier, og jobber tett sammen med Nattpatruljen med fokus på utvikling, strategi, budskapsformidling og omdømme.

Vest Politidistrikt har nesten 20 000 følgere på Facebook med en gjennomsnittsalder på rundt 40 år. Og deres i overkant 2000 følgere, snitter på omtrent 30 år.

– Vi ønsket å nå fram til den målgruppen som oftest ikke tør å melde inn saker på politistasjonen. Og skulle vi klare å nå ut til barn og unge, måtte vi være der de befinner seg. Dermed valgte vi å prøve oss på TikTok.

Uvant tanke

Fordi formålet med plattformen er å være synlige der innbyggerne er, og det innebærer også sosiale medier.

– Vi ønsket å senke terskelen for at folk skulle kunne ta kontakt med politiet. Vise fram menneskene som jobber i politiet, med et mål om at folk kan åpne seg om det som er vanskelig og sårt, sier fagleder Rune Fimreite.

Han har jobbet i politiet siden 1995, og fant ut grunnen til at politiet skulle være på TikTok allerede etter første dag.

– Første dag kom det inn en melding fra noen som hadde et spørsmål vedkommende hadde skjult i mange år, og ikke turt å gjøre noe med.

– Da skjønner man at man skal være til stede. Og det er jo nettopp det som er vår oppgave, å være synlige og å jobbe forebyggende. Og grunnet slike meldinger, er det god nok grunn for politiet å være på sosiale medier.

Vikestrand forteller at de var svært usikre i starten om dette var riktig plattform for politiet og om de fortsatt ville oppfattes som seriøse.

– Det var en uvant tanke, og det var nok mange andre som også tenkte at det var litt uvant og ikke den plattformen man typisk kanskje tenker at politiet skal være på. Vi var usikre på om vi kom til å ødelegge festen, men vi måtte prøve.

Fra null følgere har Politiet nå en halv million følgere. Og TikTok-suksessen begynte med en video fra halloweenfeiringen samme måned som de startet opp.

– Vi fikk god respons, men flere lurte på om det faktisk var politiet. Det endte med at vi la ut enda en video for å bekrefte at det var oss.

Ufarliggjøres

Siden start har de blitt tatt godt imot på plattformen, og de er svært glad for at TikTok viser at også politiet kan være til stede uten å bli sett på som mindre seriøse av den grunn.

– Jeg tror folk synes det er gøy å se politiet på en annen måte.

Og mange av videoene har flere millioner visninger.

– Vi slang oss på de ulike trendene med musikk og dans for å vise at vi følger med på trendene, men også for å flere følgere, slik at vi letter kommuniserer med målgruppen, sier Fimreite.

Ved synlighet på plattformen har flere barn og unge tatt kontakt for å fortelle om vanskelige hendelser, som misbruk og voldtekt.

– I politisammenheng har vi mye større kontaktflate mot barn og unge enn vi hadde tidligere. Mange tar kontakt, slik har vi senket terskelen og politiet ufarliggjøres. Nå oppsøker de oss, så vi har hatt en veldig positiv effekt.

Flere av samtalene kan gå over en hel uke, og så langt i år er det snakk om 3,600 meldingstråder.

Powered by Labrador CMS