Derfor har POL installert julekule med vulkan på Oslo S: – Vil bryte med forventningene
Reklamerer for ny Netflix-serie på finurlig vis.
(OSLO S): Rett foran tavlene med oversikt alle togavgangene står den. En julekule. Med en vulkan inni.
– Dette er en del av en større kampanje for Telenor t-we og Netflix, som ønsket å skape litt ekstra engasjement rundt serien «La Palma» som kom på Netflix 12. desember, og gjøre folk oppmerksomme på at de kan velge Netflix inn i T-We pakken, sier Therese Becke i POL til KOM24.
Med knapp
Serien er norsk, og i sjangeren «scandisaster». Den har de samme skaperne som filmene «Bølgen» og «Skjelvet».
Det er altså gode sjanser for at det skjer noe katastrofalt, men Becke vil ikke røpe noe av handlingen.
– Vi ville skape litt ekstra oppmerksomhet rundt serien, og siden den lanseres midt i julestria ønsket vi å spille på en tradisjonell julekule, men som bryter med forventningene når man ser nærmere på den.
Trykker man på knappen på utsiden av julekulen, aktiveres nemlig et vulkanutbrudd, og idyllen fra julekulen brytes av glødende lava, lyd fra vulkanen, og aske som sprer seg inne i kulen.
I tillegg er den utstyrt med en QR-kode.
– Vi måler hvor mange som trykker på knappen, og hvor mange som besøker siden. Det er de mest konkrete tallene vi får av dette. Det er imidlertid den totale oppmerksomheten og engasjementet rundt som er målet med denne løsningen, sier Becke.
Hun sier at Netflix også tidligere har hatt reklame-installasjoner av den kreative sorten. Hvor mye det koster å ha julekule-vulkanen stående på Oslo S, kan ikke Becke si noe om.
– Man har aldri noen garanti i forkant for at slike reklamer vil fungere. Men vi kjenner Netflix godt fra før, og vi vet at de er opptatt av denne måten å skape oppmerksomhet på. Det er noe uventet i folks hverdag som de legger merke til. Så valgte vi å ha den på Oslo S, fordi det er mange mennesker som går forbi der hver dag.
Teamet fra POL har bestått av kreatørene Rikke Jacobsen og Pia Lystad, prosjektleder Silje Linge, designerne Caroline Weseth og Ole Jakob Bøe-Skattum, planner Simon Karlsson og rådgiver Therese Becke.
Involverte fra kunden har vært Jørgen Sandt Aksnes, Bård Backer-Owe og Christian Håvie fra Telenor, og Camilla Herland fra Netflix.
Fra JCDecaux har Stian Stark Husby vært ansvarlig for prosjektet.
Vaiana også med
Noe annet som også er å finne i nærheten av Oslo S, nærmere bestemt ved busstoppet utenfor, er en Vaiana-reklame med vann inni.
Den er det Clear Channel som står bak på vegne av Disney. Vaiana er en filmserie, der nummer to i rekken er å se på kino nå om dagen. KOM24 har sendt noen spørsmål om påfunnet til Clear Channel, som opplyser at de ikke kan uttale seg om den på beskjed fra kunden.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no