Rolf Aaneland tar over ledelsen i MSLGroup.

Rolf Ellingsen Aaneland er ferdig i Publicis MSL

Har ny jobb, men hva det er er foreløpig hemmelig. 

Publisert Sist oppdatert

– Etter 10 år i Publicis MSL, hvorav 7 år som leder for byrået, har jeg tatt den store avgjørelsen om å gå videre. Med det lukkes et kapittel i mitt arbeidsliv med mange høydepunkter, skriver Rolf Ellingsen Aaneland på sin egen Linkedin-profil, onsdag. 

Til KOM24 sier han at han tok en beslutning om å gi seg allerede i sommer. 

– Det er ikke noe dramatisk som skjedde. Det er bare en erkjennelse og et ønske om å fornye seg selv, se om man kan bruke all den erfaring og kompetanse man har bygget opp på litt andre vis, sier han.

Han sier at ti år i samme byrå og sju av dem i sjefsstolen i MSL er ganske lenge.

– Da synes jeg det ikke er unaturlig at man tenker man kan prøve noe annet, sier han.

Han sier og at det handler om hvor man er i livet og peker på at han fortsatt bare er midt i karrieren.

– Jeg har fortsatt masse å gi og har tenkt at nå er det spennende å prøve noe annet, sier han.

Han kaller det en gjennomtenkt avgjørelse som han er trygg på.

Men akkurat hva han skal jobbe med, vil han ikke dele enda.

– Men jeg har et hjerte for kommunikasjon og vil bygge videre på den kompetansen jeg har, sier han.

Han gir seg ikke umiddelbart og skal være med et stykke ut i første kvartal 2024. 

Som for mange andre byrå har 2023 vært krevende for Publicis MSL.

– Vi merker at beslutningsprosessene tar lengre tid på kundesiden og at det er mer usikkerhet og at kunder bruker mer tid på å fundere på hva som er de kloke valgene å gjøre. Det påvirker oss, sier han.

Byrået har tolv ansatte og på spørsmål om de har vært nødt til å gjennomføre permitteringer i år sier han: 

– Vi har stort sett klart oss. 

Selv om det er tøffe tider i bransjen og han sier det er synd å se at det er så mange byråer som går over ende mener han det og fører med seg muligheter.

– Nå er det også en tid for å fornye bransjen, både med teknologi og andre former for innovasjon. Kanskje det er en god wake up call på en del av forretningsmodellene som er i bransjen i dag, sier han.

– Sier du at bransjen er gammeldags?

– Det var ikke det jeg sa. Men når verden endrer seg så fort som den gjør, må også byråer omstille seg i et enda raskere tempo. Innovasjonen skyter fart og det må man se positivt på, mener han.

Nå er det tid for juleferie for den avtroppende MSL-sjefen, før han kommer tilbake på kontoret på nyåret for å ta vare på kunder, ansatte og sørge for at det blir en overføring på best mulig måte. 

– Når jeg en dag forlater Publicis så skal vi skilles som gode venner!

Powered by Labrador CMS