Slik fikk Stavernfestivalen 26 millioner visninger på TikTok på én uke
Alt som skulle til var et videoteam på 25 mennesker, noen av landets største influensere og 60 000 festivalgjester.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Da Stavernfestivalen gjorde comeback etter tre års ufrivillig pandemi-pause 7.–9. juli i år, sto artister som Cardi B og The Kid Laroi på scenen.
Samtidig ble det gjort en storsatsing på TikTok, i samarbeid med det sosiale mediet selv.
Promoteringen var massiv underveis av festivalen.
Den offisielle emneknaggen #stavern2022 ble synliggjort gjennom landingsside, søkebanner, lydbanner og pushmelding i TikTok-appen.
Stavernfestivalen ga synlighet til #stavern2022 på storskjermene ved hovedscenen under hele festivalen.
Her ble det også lagt ut videoer fra ulike TikTok-brukere underveis.
Flere av landets mest populære Tiktokere, som GuroBelly, Jonas Braaten, Lars Henriksen og Embret Haldammen var også til stede for å lage innhold.
I tillegg engasjerte Stavernfestivalen et foto- og videoteam på 25 personer med blant andre Andreas og Erik Hem fra Twins Productions på video, samt Olav Stubberud med flere på foto.
I sum ga det en dekning der både publikum, profesjonelle Tiktokere og innleide kreatører produserte innhold løpende underveis i festivaldagene.
Mesteparten av visningene er det publikum selv som står bak–cirka 10 prosent av de nå over 26 millioner visningene–kommer fra Stavernfestivalens egen TikTok-konto.