«Årets matinfluensere» får kritikk for å fremme usunn mat blant barn
– Med den påvirkningskraften, hadde man håpet de kunne ha presentert noe annet enn bare usunn og ultraprosessert mat, sier matinfluenseren.
Sosiale medier oversvømmes med fristende bilder og videoer av mat som sjelden er sunn.
Oreokaker, ostepop-nudler og triple sjokoladeboller er bare noe av det barn og ungdom blir presentert av mat på sosiale medier hver dag.
– Så lenge det er hjemmelaget, så er det vel greit? spør Kristoffer Gregersen, mannen bak Instagram-kontoene @sultenpappa og @styrunna.
Han går hardt ut mot «Norges Beste Mat-Influensere» og deres innflytelse på unge menneskers kosthold.
«Skolemat»
«Kan dere lage noe en 12-åring kan lage etter skolen?» og «Kan dere lage noe jeg kan ha med i skolesekken?» er typiske eksempler på starten av videoene til TikTok-brukeren August & Martin.
Mange kjenner igjen videoene til August Borgås og Martin Bryn fra den nesten faste introen der de lager oppskrifter på forespørsel fra publikum.
De har også gitt ut kokeboken «Skolemat!», og har blitt populære for sin evne til å gjøre matlaging enkelt og morsomt for barn og unge.
Usunn matkultur
Gregersen, derimot, ser på dette som en del av problemet. Han kritiserer influenserne for å fremme en kostholdskultur som fokuserer på usunn mat.
– Det som forundrer meg mest, er at de to guttene som ble kåret til årets matinfluensere i år, i realiteten kun deler usunn mat. Det kan knapt kalles mat, da det primært består av snacks, boller og sjokolade, sier han til KOM24.
Ifølge han, er det et stort gap mellom den usunne maten som blir presentert på sosiale medier og behovet for sunnere kosthold blant unge.
– Jeg er ikke gammel og kjedelig enda, så jeg forstår at barn og ungdom ikke synes frukt, grønt og sunnere mat er like spennende. Det er en grunn til at de følger de og ikke meg og andre som sitter på «andre siden».
Videre påpeker han at det selvsagt er greit å unne seg noe godt nå og da, og at barn og unge skal få lov til å kose seg. Det blir bare så innmari mye av det.
Ultraprosessert mat
Gregersen bemerker også at samarbeid med selskaper som Oreo, Santa Maria, Coca-Cola, Sørlandschips og andre som produserer ultra-prosesserte produkter, sender et tydelig budskap om hva slags matstil de promoterer.
–Det er et paradoks at de som bør oppmuntre til bedre kosthold og ernæring, i stedet fremmer usunne produkter som kan ha negativ innvirkning på helsa, sier han.
Gregersen mener det er viktig å merke seg at det ikke nødvendigvis må være enten eller. Det er rom for en mellomting, der sunn og deilig mat kan presenteres på en engasjerende måte.
– Med den påvirkningskraften, hadde man håpet de kunne ha presentert noe annet enn bare usunn og ultraprosessert mat, avslutter han.
– Aldri påberopt seg å være hel-sunn
August og Martin sin manager, Karianne Thorsrud Fjeldheim i MaxSocial, sier overfor KOM24 at profilene har spredd matglede på sosiale medier i mange år, og har en visjon om å inspirere alle til å tørre og prøve seg fram på kjøkkenet.
– Et balansert kosthold er viktig, og da er det rom for både smoothie og milkshake. I et landskap der vi blir bombardert med innhold om hva som er ja- og nei-mat, kalorier og trening, mener vi det er plass til en fargerik, lystbetont og nedpå matkanal som August & Martin. De har aldri påberopt seg å være en hel-sunn fitnessprofil, det eneste de vil er å gjøre hverdagen på kjøkkenet litt morsommere, sier hun.
Videre oppfordrer hun Kristoffer Gregersen til å ta en titt på August&Martin sin Instagram og TikTok-kanal:
– Der vil han fort se at det også deles oppskrifter med både hjemmelaget sushi, sommerruller og kylling og pastaretter, sier Thorsrud Fjeldheim.
Hun sier også eksemplene han viser til er hentet fra Snapshowet «Hjemmelaga» der det kun er utvalgte oppskrifter fra flere ulike matprofiler som blir frontet.