SRF Bergen fyller 100 år:
Kommer med et varselrop: – Salg og reklame er på bunn
– Jeg undrer meg over hvorfor har det blitt sånn at salg og reklame har negative ting assosiert ved seg, når det er egentlig markedsfrøing og salg som driver inntektene til bedriften.
(Bergen): Det er en usedvanlig sprek 100-åring KOM24 møter midt i Bergen sentrum en høstdag i 2024.
Salgs- og reklameforeningen i Bergen (SRF Bergen) har nettopp fylt 99 år og har over 2000 medlemmer og 400 medlemsbedrifter.
De har heller aldri gjennomført flere arrangement enn i 2024. Der de før lå på 20–25 årlige arrangement, er de nå oppe i over 60.
– Vi ble overrasket selv, første gang vi var over 50 arrangement, ler dagens leder Mariell Sæternes.
Raser mot kjedelig reklame
Nå sikter de mot 100-årsjubileet i 2025.
Men det har vært en lang vei fram til i dag.
Helt fra starten av har mange av utfordringene vært de samme.
I dag raser debatten om kjedelig reklame og i 1925 uttalte disponent Hagbarth von Erpecom i Morgensavisen at «Efter min mening ser vi fremdeles paa reklamen med søvn i øynene. Dog vil ingen kunne nekte for at bare i de tre siste år har avinsannoncerne her faat et liv og en fart over sig, som bringer varsler om en ny tid og at øynene aapnes mere og mere for reklamens muligheter».
Von Erpecom etterlyste en reklameforening, noe byen fikk bare en måned seinere, hele elleve år etter Reklameklubben i Trondhjem.
Det var fra starten av mellom 20 og 30 medlemmer i reklameforeningen, som skulle jobbe for orden og system i reklamen og arbeide for større forståelse av god reklames betydning.
Den tidligere nevnte von Erpecom ble med i styret fra starten av, mens leder ble direktør Schnitler.
Noe av det første de satte i gang med var en konkurranse for å lage den vakreste og mest virkningsfulle avisannonsen og de inviterte til medlemsmøter.
Blant de første møtene de hadde var med Mr. Dimmock som var hentet helt fra London og firmaet Sage til Bergen for å snakke om temaet «shopfronts and shop fittings». Han var ikke imponert over det som møtte han i Bergen, som da var nyoppbygd etter den store bybrannen i 1916.
Bransjen mangler selvtillit
Mr. Dimmock kunne forstå at man tok estetiske omsyn, men han var klar på at det var det forretningsmessige skjønn som måtte være det avgjørende ved utformingen av et moderne bysentrum. I Bergen mente han vindusutstillingene hadde for lite dybde og var for høyt over gatenivå, rapporterte Morgenavisen fra det godt besøkte møtet.
100 år seinere er det vokst til en forening med over 2000 aktive medlemmer fra nesten 400 bedrifter. Flere medlemmer har de aldri vært.
– Men tilbakemeldingene fra medlemmene er at det er vanskeligere enn noensinne å få fokus på fagene sine, sier dagens leder Mariell Sæternes.
– Vi vil bidra i hundreåret vårt med å rette oppmerksomheten mot at lederne må være like opptatt av transaksjoner, salg og markedsføring som det de er når de står på en scene og forteller hvordan bedriftene deres har lykkes, sier hun.
For Sæternes er klar på en ting. Det er at salgs og markedsføringsfaget ikke har den plassen det fortjener.
– Om selgere selv ikke har selvtillit nok til å si at de er selgere, så sier vel det litt om den ytre påvirkningen og hvordan faget blir snakket om, om du ikke selv tørr å si at du er en selger, sier hun.
Sæternes mener det kommer ikke av at de selv ikke er stolte av det, men det kommer av den ytre påvirkningen når man snakker om salgsfaget i så negativ forstand som det kan bli.
– Jeg undrer meg over hvorfor har det blitt sånn at salg og reklame har negative ting assosiert ved seg, når det er egentlig markedsføring og salg som driver inntektene til bedriften, sier hun engasjert.
– De to bunnetasjene
Om man skal rangere de ulike fagene mener hun markedsføring ligger i etasjen over salg.
– Men så er det de to bunnetasjene, dessverre, sier hun.
– Hvordan er der å være leder for de to nederst på rangstigen da?
– Alle elsker jo en outsider, det gjør jeg og! Jeg tenker det er bare en vei, og det er oppover. Det er en posisjon jeg kan like veldig godt, sier hun og sier at man står ganske støtt i det når man vet hvilken verdi salg og markedsføring har.
– Og de som jobber med det, det er jo hele maskineriet. Du lever ikke uten inntekter og alt er et salg. Når jeg snakker om salg snakker jeg om markedsføring og, det handler jo om inntekter. Men jeg skjønner man vil si man er markedsfører når man er i etasjen over, sier hun.
Sæternes mener formen til SRF Bergen er sprek som aldri før.
De har planlagt flere arrangement til 100-årsjubileet.
– Vi skal rette oppmerksomheten mot viktigheten av salg og markedsføring. Vi hører stadig vekk ledere holde foredrag og at de er glade i å fortelle om handelsbyen Bergen. Da er det paradoksalt at salg og markedsføring får så lite plass i ledergrupper som vi opplever det får, sier hun.
Hun vil ikke gå i detalj på hvordan de skal få ut budskapet, men hun er tydelig på at de skal ut av sitt eget ekkokammer med budskapet.
– Essensielt for å lykkes med faget
Sæternes er tydelig på at foreningen har en viktig funksjon også i 2025.
– Mange trenger et miljø å være i når driver med salg og markedsføring. Når du jobber med fag som endrer seg så raskt, så vil du møte noen likesinnede og snakke med de, sier hun.
Hun peker og på at særlig markedsføringsfaget utvikler seg så hurtig og det er så mange ting å ha kontroll på at det er vanskelig å holde seg oppdatert.
– Det å ha et sted å treffe folk og drive erfaringsutveksling og møte nye ting er essensielt for å lykkes med faget, mener hun.
Blant tingene de skal gjøre til neste år er å slå sammen de to store konferansene MRKT Remix og Salgskonferansen til en stor konferanse. Hun lover og en storstilt fest på selve dagen, 17. oktober, hvor de blant annet skal i Håkonshallen og deretter blir det middag og et faglig program.
– Mer har vi ikke lyst til å si om festen, men vi lover den beste festen på 100 år.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no