De deler både navn, jobb og studie. Fra venstre: Anniken Næss Kullebund og Anniken Prestbøen Stange

Sjonglerer to relevante jobber med studier: – Må brette opp ermene

Anniken og Anniken studerer sammen, jobber i Motkraft sammen og har internship i reklamebyrået Hyper sammen. Om noen måneder skal de forsøke å lande faste jobber som kreatører.

Publisert

– Jeg hadde ikke tenkt over kreatør-yrket noe særlig før jeg begynte på studiet. Jeg gikk grafisk design før, og tenkte at det kunne være gøy å videreutvikle meg. Etter en stund sammen på skolen, tror jeg vi begge skjønte at dette var noe vi gjerne vil drive med.

Det sier Anniken Prestbøen Stange til KOM24. Sammen med sin studievenninne og makker, Anniken Næss Kullebund, er hun inne i et internship i byrået Hyper.

Om tre måneder er de ferdig med bachelorstudiet i kreativ markedskommunikasjon ved Høyskolen Kristiania. Da begynner jakten på en fast jobb, og reklamebransjen er noe de absolutt kan tenke seg.

– Vi har fått et godt innblikk i kreatørjobben og hvordan det er å jobbe i bransjen. Spesielt dette med å jobbe i større team med flere involverte på både kunde- og byråsiden. På skolen er man ofte to og to, sier Kullebund.

De to venninnene er godt fornøyd med internship i Hyper, der de får prøve seg på mye forskjellig.

Konkurranse

Reklamebransjen er, som mange andre bransjer, inne i en tøff periode. Konkurser, permitteringer og ansettelsesstopp har preget mange byråer.

Duoen sier de er konkurransemennesker, og at de ikke er særlig bekymret.

– Jeg tenker at man må brette opp ermene. For jobbene er der ute. Vi er flinke til å tenke at ting ordner seg til slutt, men man må også ordne en del selv. Det er blitt vanskeligere å få jobb, men hvis man bestemmer seg går det bra, sier Kullebund.

På studiet har de blitt oppfordret til å bygge en mappe med relevant arbeid, ta på sko og banke på dører. 

Det var også slik de endte opp i praksis hos Los & Co og deretter internship i Hyper. I tillegg til sluttspurt på studiet og jobb i Hyper, har de nylig fått jobb som markedsføringskonsulenter og kreatører i strømselskapet Motkraft. 

– Får man jobb midt i en slik periode, har man liksom greid det. Det får være motivasjonen, legger Stange til.

Spisse albuer?

I tillegg til sluttspurt på studiet og jobb i Hyper, jobber de begge med markedsføring i strømselskapet Motkraft.

I Hyper har de blitt kastet ut i flere spennende prosjekter og oppgaver. De opplever heller ikke at reklamebransjen er så utrivelig som noen kanskje tror.

– Jeg hørte at det var spisse albuer og at mange tenkte på seg selv. Sånn er det ikke. Jeg synes folk er drithyggelig, og støtter opp om hverandre, sier Kullebund.

De jobber ofte sammen, noe som også gir trygghet. Foreleserne på Kristiania har gitt mange gode råd på veien, men det aller meste har de fått til selv. 

Likevel trekker de frem foreleserne Kim Bjørnqvist og Magne Johannessen som viktige bidragsytere til hvorfor de ønsker å jobbe i reklamebransjen, til tross for tøffe og usikre tider. 

– De har gitt oss noen guider og sagt at vi må se nøye over kontrakter. Men det meste har stått på oss, sier Stange.

Den første gangen de ble sendt for å gjøre en pitch helt alene, var litt som en eksamen, sier de.

– Jeg var veldig spent. Heldigvis var det et stykke å gå til den pitchen, og det hjalp på nervene, sier Kullebund.

Samtidig har de tatt med seg mye nyttig fra bachelorstudiet, der de lærer mye forskjellig. Noen medstudenter jobber også i reklamebransjen, men mange søker seg også til andre bransjer.

– Jeg synes studiet er veldig relevant. Nå som jeg er ut i jobb, skjønner jeg at jeg vil få bruk for mye av det jeg har lært, sier Stange.

Tallenes tale

Leder ved Institutt for medier og kommunikasjon på Kristiania, Ketil Raknes, deler tallene på hvor mange som kommer seg ut i jobb etter endt studie.

De viser at de siste fire årene er omtrent 7 av 10 i jobb, mens 1 av 10 søker etter jobb. Samtidig er det rundt 20 prosent som går videre til andre studier.

– Vi er selvsagt fornøyd. Det viser jo at den modellen vi har med praksis i studiene er effektiv og gjør at studentene godt rigget for arbeidslivet. Samtidig er det fortsatt et betydelig potensiale for å knytte oss nærmere opp til arbeidslivet både når det gjelder forskning og undervisning, sier Raknes.

Tallene gjelder for hele instituttet, som omfatter fagretningene journalistikk, PR og strategisk kommunikasjon, strategisk kommunikasjon, PR og kommunikasjon, kreativ markedskommunikasjon og sosiale medier og innholdsmarkedsføring.

Powered by Labrador CMS