Danby Choi reklamerer for egen bok uten å merke det
Danby Choi forsvarer sin praksis og argumenterer for at merkingen er unødvendig i hans tilfelle. – Vår klare anbefaling å alltid merke innleggene, svarer Forbrukertilsynet.
– Det er såpass åpenbart at jeg her diskuterer og promoterer min egne utgivelse, at jeg vurderer det som fåfengt å merke innlegget ytterligere som reklame, sier Choi til KOM24.
Denne uken har han reklamert for sin egen bok i sine egne sosiale medier-kanaler uten å merke det som reklame.
Lovverket sier at skjult reklame er forbudt. Du kan lese mer om hva Forbrukertilsynet sier om reklame i egne kanaler lenger nede i saken.
Men Choi nekter for at dette er snakk om skjult reklame og sammenligner situasjonen med at redaktører heller ikke merker sine egne innlegg når de deler redaksjonelt innhold på sosiale medier.
– Du ser ikke KOM24-redaktør Erik Waatland (Yngve Garen Svardal er KOM24-redaktør, mens Waatland er redaktør for Medier24 og ansvarlig redaktør for både KOM24 og Medier24, journ.anm.) merke egne innlegg som reklame når han deler en artikkel fra KOM24 på Facebook. Heller ei når Trine Eilertsen deler en artikkel fra Aftenposten eller podkast fra Podme, sier Choi og fortsetter:
– Ikke engang når en av dem attpåtil kommer med en sterk oppfordring til å lese eller lytte til det redaksjonelle produktet de deler, merker de innleggene sine som reklame. Og det er bra.
– Aldri vært uklart
Choi mener at det kan bli «smør på flesk» for mottaker å advares mot reklame når avsender og forfatter er den samme.
Han argumenterer for at merkingen i slike tilfeller kan bidra til å vanne ut den viktige rollen merkingen spiller i de tilfeller det faktisk dreier seg om å tydeliggjøre skjult reklame.
– Det er ikke en egenutviklet parfyme jeg promoterer, men mitt bidrag til en sannhetssøkende debatt – en debatt jeg også hele tiden behandler på de samme SoMe-flatene.
– Det har aldri vært uklart at jeg selv er avsender, og det har heller aldri vært uklart at jeg selv har skrevet boken jeg omtaler i mine innlegg på sosiale medier, tvert imot.
Choi påpeker at han av hensyn til egen troverdighet, ikke tilbyr å promotere tredjeparts produkter og tjenester i egne sosiale medier.
– Mine sosiale medier er således frie for reklame, men nødvendigvis fulle av anbefalinger for egenproduserte verker, og verker jeg selv har bidratt til å skape.
– I dette tilfellet er det selvfølgelig slik at jeg har egeninteresse i at boken min, Subjekt-artiklene mine, eller en avisartikkel jeg uttaler meg til, blir lest, men det er altså såpass opplyst og vedtatt at jeg finner det heller kunstig og uriktig å merke disse som reklame.
Gir ikke etter for press
Redaktøren er imidlertid åpen for å endre sin praksis, men kun dersom det viser seg å være nødvendig.
– Jeg registrerer at det finnes gråsoner og barnesykdommer på dette området, og disse skulle jeg gjerne sett behandlet i en domstol. Inntil videre forholder jeg meg altså til etablert praksis, egne publiseringsetiske vurderinger og Forbrukertilsynets anbefalinger. Og jeg endrer gjerne praksis dersom jeg blir overbevist om at det er galt eller ulovlig, sier Choi.
På den andre siden synes han at det det er viktig at vi stadig holder liv i en diskusjon om dette.
– Men det er også viktig at jeg ikke altfor enkelt gir etter for press om merking, da dette vil bidra til å skape en feilaktig presedens, og ikke minst bidra til en utvanning av reklamemerket, og kanskje til og med hindre journalisters mulighet til å bidra med sannhetssøkende informasjon i sosiale medier. Reklamemerkingen vil således være en terskel mellom journalistikk og lesere.
Inntil videre sier Choi at han ikke er overbevist om at det han gjør er ulovlig eller galt, og at han opplever kritikken i sitt konkrete tilfelle som oppstyltet.
– Jeg har til gode å høre fra noen som har blitt villedet til å kjøpe boken i god tro om at den var skrevet av noen andre enn meg selv, avslutter han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no