Hans Martin Sveindal deler erfaringer fra Agder Gruppen.
–Jeg tror det er to suksess-fakturer som må være på plass, helst tre, skriver Hans Martin Sveindal.

MENINGER:

Virker historiefortelling i markedsføringen?

«En kampanje kan være salgsutløsende, men den bygger ikke nødvendigvis merkevare. Det er det historiene som gjør», skriver Hans Martin Sveindal.

Publisert

Og hva er i så fall suksessformelen? 

Markedsføringseksperter har i årevis messet om at "historien" er det viktigste markedsføringrepet. For å skille seg ut bør man fortelle de gode historiene har de sagt, forståsegpåerne. Eller "storytelling" som de kaller det, de som tar mest betalt på seminar. 

Men: Virker det?

Ja. Definitivt.

Etter mitt første år i Agder Gruppen, er det et entydig resultat av all markedsføring vi har gjort på både digitale og tradisjonelle flater: Historiene får aller størst oppmerksomhet - de beste historiene deles mest, de når lengst ut og får flest hjerter og tomler og kommentarer. 

Og: Det er disse historiene som det snakkes om i lunchrommene og i kundemøter, får vi vite. Tonen settes før neste salg og omdømme bygges. 

Men hva er en god historie? Finnes det en formel? Jeg tror det er to suksess-fakturer som må være på plass, helst tre. 

Men først: Person og progresjon. I 2023 trenger vi heldigvis ikke en tabloidside for å gi noen en god leseopplevelse. Nå holder det med 15-20 sekunder på TikTok.

Men: Du må ha en begynnelse, du må vise en person, personen må si noe, og så må det være en slutt. Det trenger ikke være en punchline som var alfa og omega «i gamle dager», for at en kunde eller en leser skulle sitte igjen med go´følelsen. Nå vil alle scrolle videre. Men «Så du den historien...»-spørsmålet vil feste seg likevel. 

En kampanje kan være salgsutløsende, men den bygger ikke nødvendigvis merkevare. Det er det historiene som gjør. 

Hos oss viser tallene at historier genererer opptil 4 ganger så mye engasjement som annet innhold. På facebook, som fortsatt er en viktig kanal for oss, legger vi ut video av nye produkter, forteller om overlevering og leveranser, messer, stillingsutlysinger, ansettelser, nybygg og andre nyheter som målgruppen er interessert i. Alt dette genererer god organisk trafikk. Delingstallene er bra. 

Men det er når det kommer til historiefortelling at responsen virkelig tar av. Antall delinger nærmer seg 10-prosenten. På TikTok er det enda mer tydelig. Våre «ordinære» filmer oppnår fint mellom 1000 og 2000 visninger. Men den beste historien vi har publisert har hatt over 80.000 visninger. 

Hva var spesielt med den? Jo, her fortalte en av våre ansatte hvordan han utførte en spesiell oppgave. Med overraskende elementer helt til slutt. Den historien varte bare 90 sekunder. Andre historier kan variere fra rene miniportretter om folk i bransjen, via hendelsesnyheter (f.eks. om en som ble så lykkelig over å få tilgang til en fjernstyrt gressklipper at blodet strømmet ekstra fort) til praktiske tips, fortalt av en person med et ansikt.

Altså: En person, en progresjon. Og har de en pasjon også – vel - da blir du i alle fall lagt merke til. 

Så har du forsøkt alt annet, test gjerne: Person, progresjon og pasjon. Det funker for oss.

———————————————-

Denne teksten ble først publisert på Sveindals LinkedIn-profil, og er gjengitt med tillatelse.

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS