20 millioner kroner er borte på ett år: – Feil, sier Snap selv
Ikke reelle tall, sier ekspert.
Regnskapstallene for 2022 for Snaps norske virksomhet er klare nå og de viser at hele 20 millioner kroner av inntektene er borte på ett år.
Inntektene til Snap stoppet på 88 millioner kroner i fjor, ned fra 108 millioner året før.
Snap står oppført med tre ansatte i Norge de to siste årene og resultatene etter skatt er omtrent identiske.
I fjor endte det på fem millioner kroner og året før på 5,9 millioner kroner.
Snap selv sier at tallene ikke er reelle.
– Siden Snap er et globalt selskap, vises ikke alle inntekter i lokale rapporter. Våre konserninterne inntekter og markedsaktivitet har faktisk økt i Norge, skriver en pressetalsperson fra Snap i en e-post til KOM24.
Vedkommende skriver videre at resultatendringen er et resultat av en liten kostnadsøkning.
Snap står for øvrig oppført med tre ansatte i Norge og over 68 millioner kroner i lønnsutgifter. Det er en nedgang på 24 millioner kroner i lønnsutgifter på ett år, da hadde de tolv ansatte i Norge.
Vedkommende skriver også at inntektene til Snap stiger.
– Som vår inntjening viser (Q2 2023), hadde Snapchat en vekst på sju prosent i Europa og 28 prosent i resten av verden. Fremover vil Norge fortsette å vokse – både i samfunnet vårt og fra et annonsørperspektiv.
Jarle Thalberg, mediedirektør for mediebyrået GroupM i Norge, er enig i Snaps egen vurdering.
Han peker på at den omsetningen norske aktører har hos Snap, Meta og Google i liten grad vises igjen i Norge.
– Når vi har omsetning hos Snap synes ikke de tallene i Norge, slik er det for Facebook og Google også. Det er sånn de har systemet sitt, sier han.
Thalberg anslår at Snap omsetter for 300 millioner kroner hos norske annonsører. Det gjør dem til en stor aktør, men fortsatt er de langt bak Facebook og Google som omsetter for milliarder i Norge.
Han drar fram det faktum at Snap, i motsetning til Facebook, har et kontor i Norge er med og hjelper dem å vokse.
– Det er viktig å ha lokal tilhørighet som kan møte oss som mediebyrå, da er det lettere å få ting til sammen, sier han.