Slik vil Snapchat konkurrere mot TikTok om pengene
– Ser ingen grunn til at vi ikke skal fortsette veksten vår.
Det er ingen i Norden som bruker Snapchat mer enn nordmenn.
Mens den daglige bruken i Sverige, Finland og Danmark ligger på rundt eller under 20 prosent er bruken helt oppe på 50 prosent i Norge. Bruken har vært jevnt høy siden 2018, da det var noen og 40 prosent som brukte Snapchat daglig.
Det viser ferske tall fra IPSOS SoMe-tracker.
– Ekstremt mye testing
Ikke bare er bruken høyest i Norden, Snapchat er det nest mest populære sosiale mediet i Norge. Det er bare Facebook som har en høyere daglig bruk i Norge.
– I Snap-sammenheng er Norge blant de markedene der bruken er størst. Derfor var grunnleggerne i Norge tidlig for å bli kjent med Norge og for å se hvordan nordmenn brukte Snap. Så Snapchat og Norge er en veldig god miks.
Det sier Steffen Rabben, Snapchats nordiske salgssjef, til KOM24.
Han sier at den ekstreme bruken på tvers av aldre handler om at nordmenn er digitalt sterke.
Rabben var den første som ble ansatt på Snapchats norske kontor sommeren 2017, da var han aleine på kontoret. Men siden da har de lagt på seg.
I dag består det norske kontoret hovedsakelig av mange som jobber med salg mot de største kundene deres, kreatører som jobber med de kreative uttakene som er viktig på Snap og så er det markedsføringsteam som jobber ut mot bransjen.
Rabben sier at de driver med ekstremt mye testing for å hele tiden være aktuelle og relevante.
– Det er vi avhengig av. Blant de større aktørene er vi ganske små, så skal vi være innovative og være på topp med det siste må vi teste litt, mener han.
– Klarer dere å bli størst i Norge tror du?
– Jeg ønsker mer hvordan vi skal jobbe for å bli størst og om vi fortsetter å fokusere på det vi gjør nå, at de nærmeste vennene holder dialogen på Snap og jobber med å få godt norsk innhold gjennom mediepartnerskap som med Schibsted Aller media og TV 2, så ser jeg ingen grunn til at vi ikke skal fortsette veksten vår, sier han.
TikTok vokser fortere
Men selv om Snapchat er store, så har det de siste årene vokst fram en stor konkurrent, nemlig kinesiske TikTok.
De har vokst til å bli det sjette største sosiale mediet i landet med 1,26 millioner brukere som har profil.
Det siste året har det blitt opprettet 282 000 flere TikTok-kontoer enn Snapchat.
Tall fra IPSOS viser at Snapchat og TikTok står sterkt blant ungdom kontra en del andre medier nå.
– Så jeg håper og tror vi fortsetter å legge på oss. men tallenes tale er positive for at vi skal fortsette veksten her for Snap, sier han.
– TikTok har større vekst i både antall brukere og i bruken generelt, hvordan skal dere møte det? og frykter dere konkurransen?
– Det er nok en sannhet med modifikasjoner det der da, og TikTok vokser veldig det er det ingen tvil om. Men samtidig ser jeg at vi og vokser godt, sier Rabben.
Han peker på at Snapchat er mer enn dobbelt så store med sine 2,78 millioner brukere og peker på at TikTok fortsatt har et stykke opp.
– Utfordrer
– Men jeg respekterer veksten de har og de har fått et godt fotfeste. De er en utfordrer av oss, men vi kan spille på mye av det samme, mener han og peker på bruksatferden på Snap og det at man bruker mobilen med korte klipp, mye ut og inn og kommuniserer.
– Mye av dette er digitale trender som og går i Snaps favør, mener han.
– Er det det å få de kommersielle til å faktisk bruke dere som er det viktigste for dere nå?
– Jeg kan ikke si noe om prioriteringer på ting, men brukerbase er så klart noe som alltid er i fokus, så er vi ansatt for å bygge det kommersielle og få omsetning. Det vil alltid være viktig for et kontor som vårt, sier han.
Rabben sier at det er en fin fart kommersielt og de merker at merkevarer og annonsører får bra resultater hos dem.
Nå skal de fortsette å bygge caser, som Obs bygg der du får testet maling på vegger eller XXL der du får testet på ski, eller Lyko med leppestift.
– Klarer å drive kjøp
– Så må vi fortsette å utdanne markedet og vise alt som er mulig for annonsører. Der opplever jeg at vi er godt på vie og mottas godt i markedet og har et bra fotfeste, sier han.
Han sier at norske markedsfører kjappe med å kaste seg på trender og viser til at XXL var først ut i verden med å kunne prøve på ski og så kjøpe i nettbutikk.
– Men fører det til salg at du kan prøve noe på?
– Ja, det gir en positiv return of ad spend. Vi ser det gir verdi på merkekjennskap, at en ønsker å kjøpe, og så ser vi også at folk prøver hagemøbler og klikker seg videre inn, sier han og fortsetter:
– Vi ser det klarer å drive kjøp i tillegg til å være merkekjennskapsdriver.
– Kjenner du presset fra TikTok?
– Vi har så gode tall her i Norge på Snap, så jeg tenker at vi heller fokuserer på vårt. og så lenge farten vår er god er det det viktigste.