Kaprer drømmejobben i USA – nå utfordrer hun norske kreatører til å tørre mer
Sollin Sæle gikk fra Oslo til reklamegigantene i New York. Nå vil hun hjelpe flere norske kreatører med å drømme stort.
Sollin Sæle (28), en av bransjens mestvinnende unge kreatører, har gjort suksess i New York som en av reklamebransjens mest lovende kreative talenter.
Fra Droga5 til Wieden+Kennedy har Sæle gått inn i reklamebyrået som har noen av verdens mest ikoniske kampanjer på samvittigheten – som Nikes «Just Do It» og Old Spice’s «The Man Your Man Could Smell Like.»
– Wieden har en historie og kreativ kvalitet få kan måle seg med. Droga5 ble kåret til tiårets beste byrå, men Wieden regnes som det beste i dette århundret, sier Sæle.
– Hvis du får et tilbud fra Wieden, sier du ikke nei. Det er mange langt flinkere enn meg som aldri får den sjansen, sier stjerneskuddet ydmykt, som alt har jobbet med store kunder som McDonald’s, FN, L’Oréal, Cartier, Coca-Cola og Google.
En unik sjanse
Hun beskriver overgangen som en sjelden mulighet, særlig for en kreatør fra Norge. Anbefalingen fra hennes tidligere sjef, Jason Kreher – nå partner i Ryan Reynolds’ byrå Maximum Effort – åpnet dørene for henne.
– Jason fikk meg til USA i 2022. Han hadde 14 år bak seg i Wieden, og når en Chief Creative Officer (CCO) anbefaler deg, lytter de. Jeg har mailet dem før uten å få svar, så jeg vet hvor vanskelig det er å få innpass, sier hun.
Sæle startet i jobben 1. oktober og har allerede fått kjenne på intensiteten og den kompromissløse kreativiteten på huset.
– Talentet her er ekstremt. Jeg er definitivt ikke den beste, og det er bra – alle rundt meg er så ambisiøse og ivrige etter å skape noe fantastisk. Selv om det kan være slitsomt, gir det en enorm inspirasjon og drivkraft når hver brif behandles som det mest spennende prosjektet noensinne, sier hun.
Norge har mye å lære fra USA
Selv om Sæle er basert i USA, har hun ikke gitt slipp på hjemlandet.
Hun er partner i det nyoppstartede byrået 11:11 i Norge, ledet av Espen Haugen, Jon Axel Nævestad og Marius Aasen.
– Det er fint å kunne bidra til bransjen i Norge. Norsk reklame er en ufrivillig hobby uansett, så jeg kan like gjerne bruke den til noe, sier Sæle som deltar i ukentlige møter og gir tilbakemeldinger og råd basert på erfaringene hun har gjort seg i utlandet.
Sæle påpeker at norsk reklamebransje har mye å lære fra USA, spesielt i måten de dokumenterer og kommuniserer kreativitetens verdi til kundene.
– I USA er de mye flinkere til å dokumentere verdien av kreativitet, og det deles innsikt og informasjon kontinuerlig. Dette skaper en kultur der forskning og data brukes aktivt for å bevise effekten av kreativitet, sier hun.
Hun forklarer at i USA er det større villighet til å investere i kreativt arbeid, og rådgivere jobber kontinuerlig med å bevise verdien av langsiktig merkevarebygging.
– Når vi kan vise til tall og konkrete eksempler fra tidligere kampanjer, skaper det tillit. Det gjør det også enklere for byråene å overbevise kundene om langsiktige investeringer i merkevaren, sier Sæle.
Hun mener at det er enklere å holde seg oppdatert på bransjen i USA, noe som bidrar til et høyt faglig nivå blant de kreative.
– Som kreatør er jeg også mye tettere på det internasjonale miljøet her, gjennom reklamepodkaster og bokanbefalinger som gjør det enklere å holde seg motivert og oppdatert.
Slik bygger du karriere internasjonalt
For norske kreatører med internasjonale ambisjoner er Sæles råd tydelige: ta initiativ, bygg nettverk og vær uredd i møte med bransjefolk.
– Først og fremst, kontakt folk du ser opp til på en ærlig og personlig måte. Der er nordmenn litt for tilbakeholdne, sier hun, og påpeker at hun ofte får flere henvendelser fra internasjonale kreatører enn fra norske – noe hun synes burde vært motsatt.
– Akkurat nå er det kanskje noen som er mindre kvalifiserte enn deg som prøver å få drømmejobben din. Vi har høy kvalitet på norske kreatører, men vi må våge å strekke ut hånden, sier Sæle.
Hun oppmuntrer også norske kreatører til å reise til bransjesentra som New York eller London og møte folk ansikt til ansikt – gjerne over en kaffe.
– Jeg har aldri hørt om noen som har gjort det og ikke fått noe ut av det, sier hun.
Sæle trekker fram rekrutterere som en viktig ressurs i både USA og Europa, der de ofte har avtaler med flere byråer og kan være en inngang til en hel rekke muligheter.
– Å etablere kontakt med en rekrutterer kan gi deg fotfeste i flere byråer på én gang. Mange av dem har avtaler med toppbyråer, og slike kontakter kan være gull verdt, forklarer hun.
Til slutt understreker Sæle hvor viktig det er å gjøre porteføljen tilgjengelig for et internasjonalt publikum.
– Selv noe så enkelt som å oversette porteføljen kan ha stor betydning. Mange norske kreatører har arbeid som kunne imponert globalt, men det forsvinner i mengden hvis alt står på norsk, avslutter hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no