Sammen med Casper Evensen, Marcus Hassel og Torkel Skjolden, starter Espen Haugen, Jon Axel Nævestad og Marius Aasen et nytt kreativt byrå med en ny forretningsmodell. På eiersiden er også Sollin Sæle med.

Ahead Groups nye storsatsing lover å endre reklamebransjen

– Det siste verden trenger er et nytt tradisjonelt reklamebyrå.

Publisert

Espen Haugen, Jon Axel Nævestad og Marius Aasen blir ledertrioen i storsatsingen 11:11. De garanterer at de «ikke er nok et nytt reklamebyrå», men et kreativt byrå med en ny forretningsmodell – og de har fått med seg Norges største kreatørtalenter på eiersiden.

Sammen med Casper Evensen, Marcus Hassel og Torkel Skjolden, starter Espen Haugen, Jon Axel Nævestad og Marius Aasen et nytt kreativt byrå med en ny forretningsmodell. På eiersiden er også Sollin Sæle med. 

– Effekten av reklame har aldri vært lavere. Skal vi øke denne, må vi tenke helt nytt rundt forretningsmodellen vår. Det vil gagne både kunden og oss, sier Haugen, daglig leder i det nye byrået, i en pressemelding.

Han viser til at gjennomsnittsmarginen for norske reklamebyråer var 2,1 prosent i 2022.

– En så lav margin gir ikke rom for investering i verken tjenesteutvikling, tilbud eller talent. Dette gjør at avstanden mellom byråenes tilbud og kundenes behov øker, samtidig som byråene optimaliserer for kortsiktig lønnsomhet. Det gjør at vi ikke klarer å skape størst mulig verdi for kundene. Og det er nettopp dette vi retter opp i, med 11:11, sier han.

Ny forretningsmodell

Kommersiell direktør i 11:11, Jon Axel Nævestad, forklarer den nye forretningsmodellen:

– Forretningsmodellen til tradisjonelle reklamebyråer er produksjonspartisk. De gir bort innsikt og strategi gratis i håp om å tjene penger på å produsere en idé. I takt med at kundesiden har styrket sin produksjonskompetanse in-house, har denne modellen gått ut på dato, sier han og fortsetter.

– Der andre byråer rigger seg for å kunne produsere mer selv, reduserer vi produksjonsavhengigheten i vår egen verdikjede dramatisk. Vi har en ny samarbeidsmodell der vi rendyrker strategi, konsept og idé. På den måten sikrer vi at vi kan gi objektive og uhildede råd, basert på hva som skaper størst verdi. Videre vil vi jobbe med, og ikke mot kapasiteten som kundene våre har in-house. Det gir de mye større verdi, effekt og konkurransekraft, sier han.

Skal lage ideer som skaper verdi

Kreativ leder i 11:11, Marius Aasen, sier byrået skiller seg ut ved å jobbe tettere med kundens forretning. 

– De beste ideene går på tvers av kanal – de tar utgangspunkt i essensen av merkevaren og gjør denne relevant for flere mennesker i flere situasjoner. For å få til dette må vi bryte ned skillene mellom strategi og kreativitet og lage ideer som er større og mer bestandige. For å lykkes i dette må man kombinere forretningsforståelse og empati, med et snev av kulturforståelse og timing, sier Aasen. 

Del av Ahead Group

Administrerende direktør i Ahead Group, Kjetil Botten Skogly, har ståltro på prosjektet.

– 11:11 skal jobbe skulder til skulder med de andre byråene i Ahead Group; Bloom, Oculos og WergelandApenes. Strategisk kreativitet er ekstremt viktig for at vi til sammen skal bli Norges mest ettertraktede kommunikasjonsmiljø, og 11:11 blir avgjørende for at vi skal lykkes i dette, sier Botten Skogly.

Norsk stjerneskudd blir medeier

Sollin Sæle, en av bransjens mestvinnende unge kreatører, blir medeier i 11:11. Hun jobber i velrenommerte Droga5 i New York. Som aktiv eier i 11:11, vil Sæle bidra som kreativ sparringpartner. Både Sæle og Haugen gleder seg til samarbeidet.

– Da 11:11 ble pitchet til meg, tenkte jeg at dette måtte jeg være med på i en eller annen form. At jeg får bli en aktiv medeier i byrået er en kjempefin mulighet for meg til å ha pulsen på den kreative bransjen i Norge, mens jeg fortsetter i jobben min i New York sier Sæle.

– Sollin er et av bransjens største talenter. Hun har gjort det sylskarpt i Norge og bygger nå karriere i USA. Det er ufattelig gøy at hun har så sterk tro på 11:11 som konsept, at hun ønsker å bli medeier. Hun vil ta en aktiv rolle som eier og bidra med sin kreative spisskompetanse, case-by-case. Med henne på laget fra New York, kan vi trekke veksel på verdens største smeltedigel av kreativitet, inspirasjon, trender og impulser. Det vil komme kundene våre til gode, sier Haugen.

Starter med stjerneteam fra TRY

Foruten Espen Haugen, Jon Axel Nævestad, Marius Aasen og Sollin Sæle er også Casper Evensen, Marcus Hassel og Torkel Skjolden med på eiersiden i det nye byrået. 

Casper og Marius er makkere fra Los & Co, mens Torkel og Marcus kommer fra Try.

– Vi har lenge drømt om å være med på å starte noe nytt, og forsøke å bygge det riktig fra bunnen av sier duoen. Når denne sjansen dukket opp, var det en mulighet vi rett og slett ikke kunne takke nei til.

Powered by Labrador CMS