Går fortsatt i underskudd:
– Vi har tatt omfattende grep
Det blir en spennende høst for Ahead Group, om man skal tro på sjefen selv.
Ahead Group samler reklamebyråvirksomheten til Aller Media i Norge, og i det nylig publiserte årsregnskapet, viser gruppen betydelige inntektsøkninger etter oppkjøpet av WergelandApenes.
Administrerende direktør, Kjetil Botten Skogly, kommenterer at de siste par årene har vært preget av store omstruktureringsprosesser for å tilpasse seg markedet slik det er i dag.
Måtte ta grep
Ahead Group opererer med et avvikende regnskapsår, og avsluttet derfor regnskapet sitt 30. september i fjor.
Byrågruppen rapporterte en økning i driftsinntektene til 40,5 millioner kroner i 2023, opp fra 24,98 millioner i 2022.
Byråinntekten endte på 38,25 millioner kroner i fjor, opp fra 24,63 millioner året før.
Til tross for inntektsøkningen, trekker restruktureringskostnader resultatene betydelig ned.
Driftskostnadene beløp seg til 44 millioner kroner i 2023, en økning fra 28 millioner året før. Botten Skogly utdyper:
– Vi har tatt omfattende grep for å tilpasse oss markedet og sikre attraktive verdiforslag. Dette inkluderer engangskostnader knyttet til restruktureringsarbeid. Denne investeringen gjør vi for å oppnå de attraktive posisjonene i markedet som vi mener vi skal ha, og som markedet etterspør.
Dette har resultert i et negativt driftsresultat på 3,57 millioner kroner, sammenlignet med et underskudd på 3,07 millioner i 2022.
En betydelig del av restruktureringsarbeidet har involvert konsolidering og lansering av nye selskaper innen konsernet.
– Vi har nå et fullstendig restrukturert konsern med en ny sammensetning av kompetanse og flere nye, sterke posisjoner i markedet, fortsetter Botten Skogly.
Driften i datterselskapene har vært påvirket av de makroøkonomiske endringene i markedet, og flere av selskapene har måttet gjennomføre tiltak for å redusere kostnadene i løpet av året.
I mai ble det kjent at byrånettverket gikk fra åtte til tre byråer.
Hyper, Elg, Clay, Nova Vista, Varejo og Pop Film ble slått sammen til ett nytt byrå kalt Bloom, ledet av Camilla Forberg.
I dag består dermed gruppen av Bloom, WergelandApenes og Oculos.
Starter nytt byrå
Forventningene til fremtidige driftsresultater er optimistiske, og selskapet har flere nye prosjekter på trappene, inkludert oppstarten av et helt nytt kreativt miljø.
– Forventningen er helt klart forbedrede resultater og målet er lønnsomhet på totalen for Ahead Group, sier Botten Skogly.
Han understreker at tilpasningen til markedets radikale endringer de siste fire-fem årene har vært nødvendig for å oppnå dette.
Ahead Gruppen har også økt sin eierandel i WergelandApenes til 70 prosent, og fortsetter å se på interessante oppkjøp og etableringer.
– Vi starter opp et helt nytt kreativt miljø fra neste uke av, blant annet med den tidligere ledelsen i Los & Co, og folk fra TRY, sier Botten Skogly, og legger til at de har flere offensive grep i markedet som de vil lansere fremover.
I den nye byrålanseringen blir Espen Haugen og Marius Aasen fra Los & Co sentrale. Byrået skal være i drift allerede fra 1. august, og blir et selvstendig byrå i Ahead Group ved siden av Bloom, Wergeland Apenes og Oculos.
Botten Skogly understreker at de er i en spennende fase med mange offensive grep i markedet.
– Det er veldig spennende, og vi gjør det fordi vi mener timingen er riktig for å ta attraktive posisjoner og ha de mest attraktive verdiforslagene i markedet, avslutter sjefen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no