Reagerer kraftig på stillingsannonse: – At de ikke ser det selv
Karrieresenter Østfolds nye kommunikasjonsrådgiver skal beherske ekstremt mange oppgaver. Fredrik Fornes sparer ikke på kruttet.
I stillingsutlysningen til Karrieresenter Østfold står det blant annet at deres nye kommunikasjonsrådgiver skal jobbe med innholdsproduksjon til sosiale medier, tekstproduksjon, fotografering, videoproduksjon og grafisk design.
Men ikke nok med det.
I tillegg skal vedkommende drive med digital markedsføring, og får ansvaret for et eget budsjett. Det hele topper seg med at man skal besvare henvendelser på telefon, e-post og chat, og i karrieresenterets resepsjon.
Reagerer
Kommunikatør og foredragsholder, Fredrik Fornes, er svært kritisk til den omfattende stillingsutlysningen.
– Det er nok et eksempel på at mange der ute ikke forstår faget kommunikasjon. Det listes opp minst fire eller fem ulike fagområder i samme stilling. Så forstår jeg at kommunikasjonsrådgivere må være litt «potet» i blant, men dette er rett og slett enormt dårlig gjort mot den som får jobben, sier Fornes til KOM24.
– Hvorfor det?
– Fordi det er umulig å levere godt på alle disse områdene samtidig. Jeg har selv vært en del av en markedsavdeling med to ansatte, der vi skulle gjøre alt. Resultatet ble at vi var middelmådige på alt.
Se hva Karrieresenter Østfold svarer på kritikken lenger ned i saken.
Mangel på respekt
Under «kvalifikasjoner» står det at man må ha «relevant utdanning på minimum bachelornivå». Det er også ønskelig med minst fem års erfaring med kommunikasjonsarbeid og digital markedsføring.
I tillegg lister de opp en rekke digitale verktøy som man helst bør ha kjennskap til.
– På toppen av alle kommunikasjonsoppgavene, skal du også sitte i resepsjonen. Det mener jeg er respektløst overfor de som har dette som sitt fag. De tenker kanskje at mye man gjør i denne jobben er enkelt og fort gjort. «Bare legg ut noe på Facebook», liksom, sier Fornes.
Tidligere har han reagert på flere andre stillingsutlysninger, blant annet hos fotballklubben Mjøndalen og ved Universitetet i Bergen.
Fornes mener det er spesielt ille at dette nå kommer fra et karrieresenter.
– At de ikke ser det selv. En skulle tro at de forsto dette, sier han.
– Jeg skrev om denne stillingen på LinkedIn også, og ser at noen i kommentarfeltet der spekulerer i om de egentlig har funnet sin kandidat internt. Det har jo skjedd før, at de lyser den ut fordi de må. Men dette er spekulasjoner, legger Fornes til.
Svarer
Gitte Hovin er leder for Karrieresenter Østfold. Hun har følgende å si til Fornes sin kritikk:
– Vi har fått med oss reaksjonene, og har forståelse for disse. Vi forventer ikke at søkere til stillingen er eksperter på alle oppgavene som er listet opp i annonsen. Hos oss vil man kunne bli med å forme stillingen litt selv, og det kommer ikke godt nok fram i annonsen.
Hun skriver videre at de jobber med flere ulike oppgaver i en liten virksomhet, og at alle må være litt «potet».
– Det var viktig for oss å få fram i denne stillingsannonsen. Vi erkjenner at vi har bommet denne gangen og det vil vi ta lærdom av til neste gang.
Noen råd
Fornes, som blant annet har fortid som journalist, tekstforfatter og kommunikasjonssjef, mener det er viktig at jobbsøkere setter grenser for hva de vil akseptere.
– Du bør kjenne litt selv hvor den grensen går. Kan du faktisk levere på alle disse tingene, eller vil du ende opp med å være middelmådig på alt? For all del, vi kan være poteter til en viss grad. Men dette handler også om mulighetene for å slite seg ut og bli utbrent.
For arbeidsgivernes del, bør de vurdere andre alternativer dersom de trenger at alle disse oppgavene blir gjort.
– Du må begrense hva en ansatt skal gjøre, om den personene skal gjøre det bra. Så får du eventuelt leie inn og betale for noen av oppgavene.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no