Over 100 søkte på Sporveiens TikTok-jobb – nå er den besatt
Sporveien vil lokke unge arbeidstakere med TikTok, men ikke alle mener det er nødvendig. Nå er stillingen besatt, og Martine Vatnar Rasmussen (20) har allerede skapt innhold med titusenvis av visninger. – Vi må være der de unge er, svarer Sporveien på kritikken.
@sporveienas Sporveien er på plass på TikTok🙌 Og vi trenger dine tips! Hva vil du se videoer av her inne?Du skriver i kommentarfeltet, vi filmer🎥 🎬🔥 #capcut #Meme #fyp #oslo #tips ♬ original sound - Amy | The Inclusive Class 🌈
Sporveien har fått på plass sin første TikTok-produsent. 20 år gamle Martine Vatnar Rasmussen, som studerer medier og kommunikasjon, har allerede skapt videoer med titusenvis av visninger.
– Det er veldig gøy! Jeg har holdt på med innholdsproduksjon tidligere, og synes det er utrolig spennende å få jobbe i et profesjonelt medieteam, sier hun til KOM24.
Stillingen, som utgjør ti timer i uken, innebærer å produsere innhold for Sporveien på TikTok. Målet er å øke interessen for kollektivtransport blant unge og tiltrekke seg potensielle arbeidssøkere.
Fikk over 100 søkere
Da Sporveien lyste ut stillingen, kom det ikke uten kritikk. Are Søberg, bedre kjent som Sløseriombudsmannen, stilte spørsmål ved hvorfor et kollektivselskap med monopol på kollektivtransport i Oslo trenger å bruke ressurser på TikTok.
– Jeg tror unge i Oslo allerede er klar over at det finnes trikk, T-bane og buss. Dette er ikke ukjent informasjon for målgruppen, og heller ikke for potensielle jobbsøkere, sa han til KOM24.
Sporveien mener imidlertid at TikTok-satsingen handler om langt mer enn å informere om kollektivtilbudet – det er et strategisk grep for å sikre fremtidig rekruttering.
– Vi er helt avhengige av å få tak i dyktige fagfolk for å få kollektivtransporten til å gå. Mange av dem vi ønsker å nå – lærlinger, fagarbeidere og førere til trikk og T-bane – er under 30 år. Disse finner vi i stor grad på TikTok, sier Sporveiens kommunikasjonsdirektør, Hege Grubben.
Hun forteller at interessen for stillingen var stor, med over 100 søknader.
Svarer på kritikken: – Uopplyst
Når det gjelder kritikken fra Sløseriombudsmannen, ønsker Grubben ikke å blåse liv i debatten igjen, men er tydelig i sitt svar:
– Jeg synes han virker litt uopplyst. Det er lettvint å slå fast at vi ikke trenger å markedsføre oss, men vi kjenner vårt eget behov best, sier hun.
Grubben påpeker at Sporveien lenge har slitt med å nå unge arbeidstakere, og at kjennskapen til selskapet som arbeidsplass er for lav.
– Når vi ser at kun 38 prosent av befolkningen vurderer Sporveien som en attraktiv arbeidsgiver, må vi ta grep. Vi kan ikke forvente at folk kommer til oss – vi må være til stede der de er, sier hun.
Allerede stor respons
Rasmussen har allerede laget flere videoer for Sporveien. Blant annet har hun vært ute på nattarbeid og dokumentert hvordan ansatte jobber for å holde kollektivtilbudet i gang.
@sporveienas Har du noen gang tenkt på hva som skal til for at T-banen skal kunne kjøre?🤔 Signalmontørlærling @Herman Osvold er en av mange som jobber om natta for at T-banen skal komme når du skal reise 🛠️😎 #signalmontør #oslo #tbane #fyp #lærling ♬ original sound - Sporveien
– Mange klager over forsinkelser på T-banen og trikken, men få vet hva som skjer bak kulissene. Derfor lager vi nå en video som viser hvordan vi måker T-banen fri for snø, slik at den faktisk kan komme fram, sier hun.
En av videoene hennes har allerede fått nesten 20 000 visninger. Der viser signalmontørlærling Herman Osvold hva som må til for at T-banen skal kunne kjøre.
– Det er kjempegøy å se at innholdet engasjerer, og at folk får øynene opp for hva Sporveien egentlig driver med, sier Rasmussen.
For tidlig å konkludere
Kommunikasjonsdirektøren understreker at det er for tidlig å si hvilken effekt TikTok-satsingen vil ha, men at de er fornøyde så langt.
– Vi må teste ut nye kanaler og virkemidler for å nå de målgruppene vi trenger å komme i kontakt med. Det er det kommunikasjon handler om, og vi har stor tro på dette tiltaket, sier Grubben.
Hun trekker også fram at det å få inn en ung stemme i kommunikasjonsavdelingen har hatt flere fordeler.
– Vi eldre applauderer i bakgrunnen og synes dette er fantastisk. Martine drar gjennomsnittsalderen kraftig ned, og det gir oss nye perspektiver. Mange kommunikasjonsavdelinger kunne dratt nytte av å ha en ung medarbeider med fersk innsikt i nye kanaler, sier Grubben.
Are Søberg (Sløseriombudsmannen) har valgt å ikke kommentere saken.