Lars Eia Kirkholm er ikke fremmed for at det kan bli flere prisutdelinger.

Vil gjerne ha flere prisutdelinger

Lars Eia Kirkholm i JCP mener prisutdelinger er mer enn bare utdeling av heder.

Publisert

Mars er i gang, og det nærmer seg flere store prisutdelinger i reklamebransjen.

Kommende fredag arrangeres Gullblyanten i Oslo Konserthus, og neste uke er ANFO Effekt. I tillegg kommer flere norske og internasjonale prisutdelinger i løpet av de neste månedene.

Byråleder i JCP PRAD, Lars Eia Kirkholm, mener disse begivenhetene er nyttige av flere grunner.

– Det handler ikke bare om det å vinne priser, men også om læring. På prisutdelinger møter vi andre mennesker i bransjen. Det er ikke så mange slike møteplasser generelt, sier Kirkholm til KOM24.

Målestokk

På slike kvelder får man gjerne vite litt mer om hvordan andre aktører tenker rundt sitt arbeid, mener Kirkholm.

Utveksling av synspunkter og kunnskap er noe alle kan dra nytte av, ifølge han.

– Man slipper litt mer inn og får vite mer om strategien bak ulike jobber som er nominert, og får litt mer innsikt enn ellers når vi bare ser sluttproduktet. Det er veldig interessant, sier Kirkholm.

Han mener den norske PR- og reklamebransjen er ganske samlet, og tror derfor flere treff kunne vært nyttig.

– Man kan la seg inspirere av andre som gjør ting bra. Dette gjelder både for norske utdelinger og i utlandet. Jeg tror det oppmuntrer til mer innovasjon og får oss alle til å tenke nytt i det kreative. I tillegg er det fint for å utfordre seg selv, og for å vite hvor en selv og andre ligger i løypa.

Nye folk i juryen

Det å arrangere en prisutdeling, krever både tid og ressurser. Det er Kirkholm fullstendig klar over.

– Det er heller ikke sikkert det er plass til flere prisutdelinger. Og i utgangspunktet mener jeg at det finnes nok av priser, sier han.

Noe han gjerne ser mer av, er oppfinnsomme og nye innslag i de ulike juryene.

– Jeg var for eksempel i juryen i TikTok Awards, og fikk juryere svenske, danske og finske caser. Det var utrolig gøy og givende å både gi og få perspektiver fra noen som ikke kjenner de ulike merkevarene på samme måte. Jeg tror ikke vi har så mye av det i Norge.

Samtidig trekker Kirkholm fra Gullkorn-prisen, som sist ble utdelt i 2017.

– I dag glir prisene litt mer inn i hverandre. Gullkorn var en ren PR-pris, og jeg synes det er kult at man hyller ulike fagmiljø i bransjen. Men vi kan likevel ikke si at vi får for lite oppmerksomhet, for det gjør vi ikke, avslutter han.

Powered by Labrador CMS