Atle Remmereit og Maren Aas Nakken speider etter den neste, store kunden.

Etablerer nettverk for uavhengige byråer på Vestlandet

Håper flere merkevarer på Vestlandet velger mindre, uavhengige miljøer i framtiden. 

Publisert

(Bergen):– Det siste året har vi blitt invitert inn til nasjonale pitcher der vi konkurrerer med de store byråene, jeg tror vi kan vinne de pitchene mye bedre når vi har en rigg rundt oss. 

Det sier Maren Aas Nakken i influenserbyrået Mothership Stories til KOM24. 

Drømmen om USA

Nå har hun gått sammen med Atle Remmereit i filmselskapet Oclin og fotografen Marius Beck Dahle i Beck studio, de to siste med base i Volda, og lansert TLR Network.

Tanken deres er at de små selskapene sammen skal kunne være med og konkurrere om større jobber, uten å selv måtte ansette for mange.

Ideen kom i 2018 om å etablere et samarbeid mellom de kreative bedriftene som har kontorfelleskap i Sunnmøre Kulturnæringshage i Volda.

Samtidig  flyttet det inn en amerikaner i samme kontorfelleskap, etter å ha møtt kjærligheten i bygden, som fortsatte med de samme prosjektene han hadde der borte. 

Han jobbet fortsatt med store, amerikanske kunder selv om han satt i Volda og det fikk Remmereit til å tenke på hvor lurt det er å bruke nettverk til å jobbe sammen på større oppdrag, i stedet for å selv måtte ekspandere for mye.

De søkte, og fikk, støtte hos Innovasjon Norge og reiste til USA på et forprosjekt for knytte til seg kontakter i 2019, med bransjemannen som flyttet til Volda som døråpner. 

Men så stoppet alt opp på grunn av koronapandemien. 

Men høsten 2023 tok man tak i det hele igjen og nå ville Remmereit ha med seg Nakken og Mothership på prosjektet. 

I november og januar var de til USA og begynte å bygge opp nettverket sitt igjen samt at de fikk prøve ut nettverket sitt da de gjorde en fotoshoot for det norske klesmerket Blest. 

Skal flekse muskler

Nakken sier at de vil være med i nettverket for å kunne flekse musklene sine.

– Vi er et lite, privateid og uavhengig kreativt selskap som har lyst til å konkurrere med de store gigantene i Oslo, men har ikke ressursene eller kreftene som de har, sier hun og mener de kan levere mer til kundene når de er sammen og på den måten sikre seg større kunder og muligheter enn om de bare hadde vært seg selv. 

Mothership Stories er fire faste ansatte, mens Oclin er sju ansatte. Fotograf Beck er bare en person. 

Tanken med å bygge nettverk også i utlandet er for å både tilby de amerikanske byråene muligheter i Norge, men og å hjelpe norske selskaper med å få innpass i utlandet. 

– Nettverket kan være et sexy tilbud for Vestlandsk industri, sier Nakken.

Drømmen deres nå er å først hjelpe et norsk varemerke med å bli internasjonalt, samt hjelpe noen internasjonale merkevarer å lage noe kult innhold for Skandinavia. 

Og de er med og kjemper om en pitch til et selskap som skal ha en kampanje i Skandinavia. 

Denne uken var nettverket samlet i Bergen for en workshop hvor de både jobbet med en case for hvordan de kan hjelpe kundene sine med å øke verdien, men også med hvordan de kan bli et bedre tilbud for potensielle kunder som vurderer å gå til de store reklamebyråene i Oslo.

Leter etter drømmekunden

– Og så sonderer vi, hva er drømmekundene våre? Finnes det norsk industri som kunne trengt oss? Vi er og utfordret på amerikanske merkevarer, hvordan kan vi gi en god løsning til de merkevarene her i Norge, sier Remmereit.

Nakken og Remmereit vil ikke ut med hvem de har snakket med i USA enda, men de er klare på at det ikke bare er USA de ser mot. 

– Vi har jo fått anbefaling av dette miljøet vi er i kontakt med om å ta kontakt med det samme miljøet i England, som er mye tettere på. Vi har også fått tips om Tyskland. Og så får vi plutselig beskjed om noen som vil ha oss til Argentina og. Det skjer jævlig mye da i denne prosessen, sier han. 

Powered by Labrador CMS