Sverger til gammelt triks - mener mange ikke forstår nytten
Mener svært få nordmenn faktisk forstår verdien av e-post som markedsføringskanal.
Det kan være fristende å fokusere på de siste trendene innen markedsføring som sosiale medier og influenser-samarbeid.
E-postmarkedsføring og det gode, gamle nyhetsbrevet har blitt spådd dødt i årevis.
Karl Philip Lund er kanskje en av Norges største forkjempere for e-post. Han poengterer at svært få nordmenn faktisk forstår verdien av e-post som markedsføringskanal.
Lund kom i kontakt med e-postmarkedsføring allerede på 1990-tallet da han studerte og jobbet i Seattle i USA. Senere jobbet han som e-postmarkedsfører iblant Amazon og Norwegian.
Nå er han høyskolelektor i digital markedsføring ved Høyskolen Kristiania, og partner i det digitale byrået INEVO.
– Direkte kommunikasjon med folk som ønsker å høre fra deg går aldri av moten, sier Lund og poengterer at e-post er en kanal som ikke påvirkes av algoritmene til store internasjonale aktører som Meta, Snap og TikTok.
Dominerende trender
Det vanligste problemet han ser, er den tilfeldige bruken av e-post når bedrifter sender ut nyhetsbrev. Dette skjer til tross for at mange e-postverktøy tilbyr funksjonalitet for automatisering av e-post.
– Mange klarer ikke å sende ut regelmessig. De håndterer e-postmarkedsføring som en venstrehåndsaktivitet. Mange tror e-postmarkedsføring handler om nyhetsbrev. Gullet ligger i automatiserte e-poster som sendes målrettet basert på atferd, sier Lund.
Personalisering, AI og økt automatisering, er de dominerende trendene han ser for e-postmarkedsføring.
Ved å bruke data om abonnentenes preferanser, atferd og interesser, tilpasses innholdet i nyhetsbrevene for å gjøre dem mer relevante og engasjerende for hver enkelt mottaker.
Videre tar kunstig intelligens en stadig større rolle i å forbedre nyhetsbrevopplevelsen. AI kan analysere store mengder data for å forutsi abonnentenes behov og ønsker, og dermed levere mer målrettet og effektiv kommunikasjon.
Samtidig fører økt automatisering til en mer sømløs og effektiv drift av e-postmarkedsføring. Med automatiserte verktøy kan det planlegges, opprettes og distribuere innhold automatisk, samtidig som det opprettholdes en høy grad av relevans og personlig tilpasning.
Når 7500 markedsførere
Det er også gjort gjentatte undersøkelser, både i Norge og verden for øvrig, som konkluderer med at e-postmarkedsføring har en såkalt ROI på ca. 36 – med andre ord betyr det at du får tilbake 36 kroner for hver eneste krone du bruker.
– Hvordan kan man måle ROI for nyhetsbrev?
– Noe er målbart, men mye kan ikke måles. Vi kan måle åpningsrater, og se på hvor mange abonnenter som melder seg på arrangementer, svarer Lund.
Den 22. mars 2022 sendte INEVO ut den første utgaven av «EFFEKT» til 303 abonnenter – et ukentlig nyhetsbrev for de som jobber med digital markedsføring.
Etter to år har det vokst til å nå over 7500 abonnenter, som inkluderer alt fra markedssjefer i noen av Norges største selskaper til markedsføringsstudenter og gründerspirer som forsøker å skaffe sin første kunde.
–Vi får masse skryt av både administrerende direktører og studenter som ønsker å holde seg oppdatert på e-handel og digital markedsføring. Ansatte er stolte av EFFEKT og det brukes ofte som samtalestartere både internt og eksternt, avslutter Lund.